• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Podkłady – czym kierować się przy wyborze produktu

Kontynuując serię „Expert radzi” chciałbym zająć się podkładami, znanymi też pod nazwą izolatory. Odgrywają one dużą rolę w uzyskaniu profesjonalnej powłoki lakierowej. Jest to temat ważny, ponieważ często o sukcesie całej naprawy decyduje prawidłowy dobór własnie podkładu. Wybierając podkład należy wziąć pod uwagę naprawiany element oraz metodę aplikacji. W zależności, czy element jest z tworzywa, czy ze stali oraz w zależności od stosowanej metody – z między szlifem dla elementów szpachlowanych lub mokro na mokro dla elementów nowych, należy zastosować inny podkład.

Jeśli chodzi o pożądane właściwości podkładu, często przez lakierników wymieniane są następujące cechy:

  • szybkie schnięcie
  • dobre wypełnienie (grube warstwy)
  • łatwe i szybkie szlifowanie

Na pewno są to istotne zalety podkładu, ale moim zdaniem ważniejsze są:

  • przyczepność do podłoża
  • doskonała zdolność izolowania materiałów poliestowych (szpachli) oraz przeszlifowań powłok lakierowych istniejących na elemencie tzw: efekt mapowania
  • zapewnienie odpowiedniej szczelności (zabezpieczenie przed wilgocią)  
  • zapewnienie prawidłowej, gładkiej powierzchi pod lakier nawierzchniowy.

Inna ważna kwestia: Podkład twardy, czy miękki? Różnice:

podklad-8590Podkład twardy jest trudny do obróbki i z reguły jest szlifowany gradacjami, które nie są rekomendowane przez producenta. Podkład miękki natomiast świetnie się szlifuje, ale ma tendencję do zmiany swojej grubości po pewnym czasie, a przy grubych warstwach i skróceniu czasów odparowań międzywarstwowych  występuje efekt zgazowania powłoki. Poza tym niedoschnięty podkład ciężko się szlifuje na sucho, dlatego do dziś pokutuje obróbka przy użyciu wody, która ma negatywny wpływ na nieutwardzoną  powłokę  i często jest przyczyną wad lakierniczych. Na rynku jest wiele różnych materiałów podkładowych – pytanie, jak wybrać ten właściwy?

Czy można sprostać tylu wymaganiom i wykonać pracę profesjonalnie ?

Okazuje się że można, ja zalecam produkt : HS Vario Fuller 8590

Charakterystyka:

Bardzo dobra przyczepność, doskonałe zdolności izolacyjne (poliestry, termoplasty, produkty wodorozcieńczalne), przy zapewnieniu szczelności powłoki. Świetne rezultaty przy renowacji zabytkowych pojazdów, gdzie występuje konieczność stosowania gruntów kwaśnych i zapewnienie dobrej izolacji. Rozlewność przy aplikacji zapewnia gładką powierzchnię (bez efektu grubej struktury), a tym samym szybkie i łatwe szlifowanie. Schnięcie trwa 30 min. w 60 stopniach lub 15 min. IRT.

Dodatkowym atutem jest możliwość stosowania HS Vario Fuller 8590 w  metodzie mokro na mokro przy lakierowaniu nowych elementów

Praktyczne wskazówki

  • należy zachować wszelkie środki ochrony osobistej podczas stosowania
  • istniejące powłoki lakierowe, poliestrowe należy dokładnie przemyć preparatem odtłuszczającym 7010
  • miejsca przeszlifowań do aluminium, stali, ocynku należy zagruntować preparatem 1K 4085
  • należy stosować ściereczkę przeciwpyłową
  • należy zapewnić czyste, sprężone powietrze wolne od oleju i wilgoci
  • podkład należy aplikować w ilości warstw rekomendowanych  przez producenta w pomieszczeniu dobrze wetylowanym, zachowując czasy odparowań międzywarstwowych
  • należy unikać aplikacji w pomieszczeniach zlewanych wodą
  • należy pamiętać, że im niższa temperatura i brak wentylacji w obiekcie, tym proces schnięcia wolniejszy
  • należy szlifować wysuszony podkład metodą na sucho gradacjami rekomendowanymi przez producenta
  • jeśli szlifuje się na mokro, elementy przed lakierowaniem muszą być dokładnie wysuszone (minim.15 min/60stopni)

Podkład do szlifowania

podklad_5320Następnym produktem godnym uwagi jest wypełniający HS Performance Fuller 5320 na bazie akrylu. Jest on przeznaczony do napraw standardowych.  Podkład ten zapewnia wszystkie ważne cechy gwarantujące jakość tj:

wypełnienie, zapewnienie szczelności, dobre zdolności izolacyjne. Podkład produkowany jest w trzech kolorach: białym,szarym i czarnym, co daje dodatkowe możliwości techniczne.

Praktyczne wskazówki

  • należy zachować wszelkie środki ochrony osobistej podczas stosowania
  • istniejące powłoki lakierowe, poliestrowe, przeszlifowania do stali lub ocynku należy przemyć 7010
  • przeszlifowania do aluminium, stali ,ocynku należy zagruntować 1K 4085
  • należy stosować ściereczkę przeciwpyłową
  • należy zapewnić czyste, sprężone powietrze wolne od oleju i wilgoci
  • należy aplikować warstwy w ilości rekomendowanej przez producenta, zachowując czasy odparowań międzywarstwowych w pomieszczeniu wentylowanym
  • należy unikać pomieszczeń zlewanych wodą
  • należy pamientać o zapewnieniu odpowiedniej temperatury i wentylacji dla prawidłowego schnięcia
  • należy szlifować wysuszony podkład metodą na sucho gradacjami rekomendowanymi przez producenta
  • jesli szlifujesz na mokro, elementy przed lakierowaniem należy koniecznie wysuszyć

Podkład do metody Mokro Na Mokro

5330HS Nass – in- Nass fuller 5330

Jest to wysokiej jakości produkt, który jest przewidziany do lakierowania nowych elementów  metodą  m/n/m. Jest on rekomendowany do kabin lakierniczych ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej  temperatury, wentylacji i maksimum czystości w trakcie aplikacji.

Praktyczne wskazówki

  • należy zachować wszelkie środki ochrony osobistej podczas stosowania
  • powierzchnię należy dokładnie umyć preparatem 7010
  • stojaki lakiernicze i elementy należy dokadnie odmuchać sprężonym powietrzem wolnym od oleju i wilgoci
  • należy stosować ściereczkę przeciwpyłową
  • należy aplikować warstwy zgodnie z zaleceniami producenta z zachowaniem czasu odparowania przed nałożeniem lakieru nawierzchniowego.

 Tomasz Kazakidis, Technical Reresentative Spies Hecker

Zobacz również
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini
  • Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

    Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku.  Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …

    Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night
  • Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają po stronie serwisów naprawczych

    W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …

    Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają  po stronie serwisów naprawczych

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x