• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

O czym musimy pamiętać przy zakupie kabiny lakierniczej z ” drugiej ręki” ?

O czym musimy pamiętać przy zakupie kabiny lakierniczej z ” drugiej ręki” ?

Aby uzyskiwać właściwą jakość powłoki lakieru renowacyjnego, malowanie musi się odbywać w precyzyjnie określonych warunkach. Stabilna i regulowana temperatura, wilgotność, wentylacja i kierunek przepływu powietrza czy brak zanieczyszczeń, to parametry, które trudno utrzymać w przeciętnym garażu. Takie warunki zapewniają kabiny lakiernicze. Mają jednak poważną wadę – są drogie. Może zatem warto rozważyć zakup kabiny używanej?

Niewłaściwe warunki w jakich odbywa się lakierowanie mogą powodować powstawanie najróżniejszych wad powłoki, niektóre z nich praktycznie dyskwalifikują wykonaną pracę. Jeśli parametry pomieszczenia są właściwe to, aby praca była poprawnie wykonana, wystarczy jedynie przestrzegać zaleceń producentów materiałów i narzędzi do lakierowania. W pomieszczeniu musi być stabilna temperatura (20-25 ° C), prędkość opadania (0,20-0,30 m/s), wilgotność (40-70 %) oraz nie może być zanieczyszczeń. Czystość powietrza zapewni zastosowanie odpowiednich filtrów w układzie wentylacji. Dodatkowo, aby przyspieszyć proces suszenia, powinna być możliwość ogrzewania przepływającego powietrza do temperatury 70-80 °C. Chodzi o należyte utwardzenie nakładanych warstw zgodnie z Technicznymi Danymi Serwisowymi (TDS). Takie warunki może zapewnić jedynie kabina lakiernicza.

kabina_01

Wybór kabiny zależy od ilości i wartości przewidywanych napraw oraz od możliwości finansowych firmy. Nie jest rozsądne inwestowanie w kosztowne urządzenie, jeśli w przewidywalnej przyszłości nie ma realnych szans na zwrot inwestycji. O ile inwestując środki własne ryzyko nie jest zbyt duże i nakłady będą się dłużej zwracały, to korzystając z kredytu trzeba mieś pewność, iż liczba napraw zagwarantuje możliwość spłaty zobowiązania. Oczywiście kredyt wiąże się z oceną wiarygodności firmy i gwarancjami, jakich wymagają banki. Decydując się na zakup kabiny lakierniczej należy pamiętać o konieczności uzyskania wszelkich zgód i zezwoleń na prowadzenie lakierni.

Zakup

Najczęściej oferowane są kabiny o dużym resursie godzin pracy. Przed decyzją o zakupie należy starannie sprawdzić jej działanie. Najlepiej poprosić o pomoc eksperta. Jeżeli kabina jest zmontowana, to trzeba ją uruchomić i sprawdzić jak pracuje na cyklu lakierowania oraz suszenia z pomiarami temperatury powietrza na powierzchni plenum Na co szczególnie należy zwracać uwagę? W zasadzie na wszystko. Ogólny stan techniczny, jeśli kabina jest zaniedbana, to można się obawiać dużych kłopotów w przyszłości.Czysta i z aktualnymi przeglądami jest znacznie bezpieczniejsza. Sprawdzamy silniki napędzające wentylatory, stan pasków, łożysk (nie powinny wydawać żadnych dźwięków świadczących o ich złym stanie). Ważne jest czy kabina wyposażona jest w wymiennik czy otwarty palnik? Na otwartymi palniku eksploatacja oznacza zapotrzebowanie na 12-25 l oleju grzewczego na godzinę. A to daje dużo wyższe koszty cyklu lakierowania w porównaniu z gazem LPG. Zapotrzebowanie tego medium to 8/16 m³ na godzinę (czyli 16/32 kg lub 30/62 litrów). Gaz ziemny zalecany jest dla kabin o co najmniej 15 naprawach tygodniowo.

kabina_03

Jeżeli kabina jest rozebrana, to jej stan tylko można ocenić jedynie wzrokowo – wszelkie wady pojawią się w trakcie montażu oraz pierwszego uruchomienia. Dlatego też tak ważna jest obecność i ocena specjalisty. Część uszkodzeń da się naprawić, na przykład pęknięty wymiennik daje się pospawać, ale wszystkie elementy i podzespoły trzeba starannie sprawdzić.

Adaptacja pomieszczenia istniejącego

Uzyskanie warunków prac lakierniczych porównywalnych z tymi, jakie dają kabiny lakiernicze w pomieszczeniach adaptowanych do tych prac jest trudne, jeśli nie niemożliwe.Czasem jednak jest to jedyne racjonalne rozwiązanie. Pomieszczenie powinno mieć wymiary 6-7 m na 4 m. W większym będzie potrzebny stelaż ograniczający do zasłonięcia kotarami. Problemem do rozwiązania jest wymuszona wentylacja i filtrowanie powietrza. Najlepszym rozwiązaniem jest zapewnienie przepływu powietrza od wjazdu z góry pomieszczenia do przeciwległej ściany przez filtry zatrzymujące odkurz i zanieczyszczenia. Trzeba zamontować równomierne oświetlenie całej przestrzeni. Powierzchnie ścian powinny być gładkie, białe najlepiej pokryte warstwą antypyłową.

kabina-do-lakierowania-z-drugiej-reki-28-02-21_2

Pamiętajmy

podczas przygotowywania kabiny do pracy w nowym miejscu o następujących czynnościach aby mieć zadowolenie z pracy:

  • o montażu kabiny – nie jest za darmo, tylko nowe kabiny mają montaż w cenie
  • o wymianie świetlówek światła dziennego na LED (oszczędność energii elektrycznej około 1 kWh)
  • o przeszlifowaniu i polakierowaniu białym akrylem ścian od wewnątrz w kabinie i pokrycie anty pyłem przed rozpoczęciem prac – będzie zdecydowanie jaśniej w kabinie
  • o wykorzystanie żelu antypyłowego (jeśli na żel przykleimy folię antystatyczną, to dużo łatwiej będzie można wymienić ją na świeżą)
  • o uziemieniu wszystkich elementów
  • o założeniu nowych filtrów wstępnych, na plenum i w podłodze
  • o regulacji i przeglądzie palnika i jego zasilania
  • o regulacji pasków napędowych turbiny
  • o regulacji sterowników kabiny

    kabina_04

Koszt nowej kabiny to minimum 60 tysięcy złotych, zakup używanej to znacznie mniejszy wydatek. Jeszcze mniej kosztować będzie adaptacja pomieszczenia-garażu, jednak coś za coś. Warunki w jakich odbywa się lakierowanie mają ogromne znaczenie dla końcowego efektu, im lepsze, tym łatwiej osiągnąć doskonałą, pozbawioną wad powłokę lakierniczą. Należy jednak pamiętać, że najlepsze narzędzia i materiały używane w najdroższych kabinach nie gwarantują wysokiego poziomu prac, bo najważniejsza jest wiedza, umiejętności i doświadczenie lakiernika.

Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x