Jedną z nieuniknionych konsekwencji użytkowania samochodów jest ryzyko kolizji
i co za tym idzie potrzeba naprawy powstałych w ich skutku uszkodzeń karoserii. Właściwa
ocena i dobór odpowiedniej technologii naprawy jest obowiązkiem każdego serwisu
blacharstwa pojazdowego lecz brak ogólnodostępnych procedur naprawczych nie pozwala
na przyjęcie jednolitych metodyk. Dodatkowym utrudnieniem jest również stały wozwój
technologii wytwarzania karoserii samochodowych, które starają się sprostać
najważniejszemu wyzwaniu, jakim jest redukcja masy, przy jednoczesnym zwiększeniu
sztywności konstrukcji i poprawie bezpieczeństwa biernego. Z punktu widzenia projektantów
idealnym rozwiązaniem wydaje się wprowadzenie do nowoczesnych karoserii elementów
wykonanych ze stopów aluminium. Materiał ten łączy bowiem obie pożądane cechy lecz
ogromy koszt jego zastosowania ograniczył jego rozpowszechnianie jedynie do najdroższych
konstrukcji lub pojedynczych elementów jak np. maski, błotniki. Pomimo kosztów można
jednak stwierdzić stałą tendencję wzrostową udziału aluminium, w ogólnej puli materiałów
użytych przy wytwarzaniu karoserii nowych aut (fot. 1). Nieuniknione jest więc zapoznanie
się z technikami napraw blacharskich takich pojazdów oraz przygotowanie zaplecza
narzędziowego pod te naprawy.
Najważniejsze cechy, dla których aluminium jest tak cenne w przemyśle motoryzacyjnym:
karoseria wykonana całkowicie z aluminium ma o ok. 50% mniejszą masę od jej
odpowiednika wykonanego ze stali,
aluminium jest odporne na korozję atmosferyczną,
stopy aluminium użyte przy produkcji samochodów nie są toksyczne,
aluminium jest dobrym przewodnikiem prądu oraz ciepła,
aluminium jest łatwo dostępne i wymaga wyłącznie szeroko stosowanych procesów
obróbki.
Sposoby naprawy elementów aluminiowych są podobne do tych wykonanych ze stali
lecz należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Po pierwsze detale wykonane
z aluminium nie można narażać na bezpośredni kontakt z narzędziami wykorzystywanymi
przy naprawie komponentów stalowych. Należy również unikać ekspozycji takich części na
brud, wilgoć oraz inne zanieczyszczenia, które mogą wpływać na kolejne procesy naprawcze
jak na przykład spawanie.
Generalnie narzędzia stosowane przy naprawie aluminium są takie same jak te używane
przy naprawie elementów stalowych. Nie należy jednak narażać ich na „skażenie”
cząsteczkami stali, które mogą zostać przeniesione w głąb stopu aluminium i następnie
korodować. Zaleca się stworzenie oddzielnego stanowiska do naprawy aluminium oraz
przechowywanie narzędzi w oddzielnych miejscach, by nie mieszać ich z tymi używanymi do
naprawy karoserii stalowych. Preferowane są narzędzia wykonane z tworzywa sztucznego
oraz drewna. Młotki oraz łyżki blacharskie powinny mieć zaokrąglone końce i płaskie
powierzchnie. Do cięcia elementów wykonanych z aluminium zaleca się dedykowane do
tego celu noże do pił pneumatycznych oraz tarcze do cięcia. Przy oczyszczaniu elementów
należy stosować szczotki wykonane ze stali nierdzewnej. Idealnymi urządzeniami do cięcia
są przecinarki plazmowe, które pozwalają na osiągnięcie bardzo dokładnej linii cięcia i nie
niosą ze sobą ryzyka zanieczyszczenia elementu, czy jego skurczu termicznego.
W przeciwieństwie do stali aluminium nie posiada pamięci kształtu i nie dąży do
odzyskania swej pierwotnej formy. Mówiąc o aluminium bowiem mamy na myśli stopy
aluminium, czyli glinu z innymi metalami, uznawanymi za zanieczyszczenia. Do
najczęstszych zanieczyszczeń aluminium należą: krzem (Si), żelazo (Fe), magnez (Mg),
miedź (Cu) oraz cynk (Zn), obniżające plastyczność, natomiast zwiększające twardość
i wytrzymałość. Właściwe zdiagnozowanie składu chemicznego naprawianego elementu jest
kluczem do powodzenia naprawy.
Naprawa panelowa wgniecenia
W niniejszym opracowaniu przedstawiona zostanie procedura naprawy panelowej
wgniecenia w miejscu, w którym możliwa jest tylko ingerencja od zewnątrz elementu.
Krok pierwszy to ocena uszkodzenia oraz opracowanie planu naprawy. Po ustaleniu
odpowiedniej metody należy przygotować wszystkie potrzebne narzędzia (fot. 2, fot. 3).
Krok drugi to odpowiednie podgrzanie elementu w celu redukcji powstałego stresu i poprawy
jego plastyczności (fot. 4). Naprawy panelowe karoserii aluminiowych powinny być zawsze
wykonywane na częściach podgrzanych do temperatury 200-300°C (fot. 5). Należy uważać
aby nie przekroczyć temperatury 660°C, ponieważ w tej temperaturze aluminium topnieje.
Krok trzeci to kontrola temperatury. Można ją prowadzić dzięki specjalnym markerom lub
termometrom bezdotykowym – pirometrom. Moim zdaniem lepiej w tej kwestii sprawują się
mierniki bezdotykowe oparte na laserze i pozwalające na stałą kontrolę temperatury. Stały
monitoring ciepła jest bardzo ważny gdyż aluminium jest bardzo dobrym przewodnikiem
ciepła i nagrzewa się szybciej niż stal. Im bliżej granicy plastyczności rozgrzejemy element,
tym łatwiej będzie nam potem usunąć wgniecenie. Należy jednak pamiętać o poprawie po
wykonanej naprawie połączeń klejonych w pobliżu obszaru grzania oraz miejsc, w których
zastosowano masy antykorozyjne. Bardzo wysoka temperatura może negatywnie odbić się
na jakości tego typu połączeń i zabezpieczeń.
Krok czwarty to pozostawienie elementu do ostygnięcia. Można schłodzić panel stosując
sprężone powietrze lub wilgotną szmatkę. Po schłodzeniu elementu widoczne jest
zmniejszenie uszkodzenia powstałe w wyniku skurczu termicznego.
Krok piąty to usunięcie powłoki lakierniczej w miejscu naprawy papierem ściernym (fot. 6)
o gradacji 80, założonym na szlifierkę rotacyjną z opcją odsysania pyłów.
Krok szósty to dokładne oczyszczenie miejsca naprawy z wszelkich zanieczyszczeń (fot. 7).
Nie należy używać do tego celu wody gdyż tworzy ona silne środowisko ułatwiające
późniejsze tworzenie się ognisk korozji już po naprawie, pod warstwą nowego lakieru.
Krok siódmy polega na przygotowania spotera do napraw aluminium. W tym przypadku jest
to francuski ALUSPOT FV wyposażony w dwa uchwyty masujące, zapewniające właściwy
przepływ prądu przez element (fot. 8). Ideałem byłoby zdobycie danych fabrycznych lub
identycznego elementu w celu doświadczalnego dostosowania woltażu oraz rodzaju
spawanych bolców. Na wyposażeniu spotera firmy GYS znajdują się dwa typy bolców,
wykonane z najpopularniejszych stopów aluminium stosowanych przy produkcji karoserii:
ALSi12 – glin z dodatkiem krzemu,
AlMg3 – glin z dodatkiem magnezu.
W tym przypadku doświadczalnie zostało ustalone, że próbny element został wykonany ze
stopu aluminium z magnezem (AlMg3, fot. 11). Podczas przyspawywania trzpieni
wytwarzany jest bardzo silny łuk elektryczny i należy zabezpieczyć oczy przed
uszkodzeniem wzroku, za pomocą masek spawalniczych z bardzo wysokim czasem reakcji.
Należy pamiętać, że jest to proces spawania elektrycznego, więc należy zastosować
urządzenia zabezpieczające elektronikę zainstalowaną w samochodzie tzw. przepięciówkę.
Bardzo dobrym urządzeniem jest EZ-DENT PETECTOR. Zaleca się zapisywanie parametrów
użytych do spawania bolców dla danych elementów w celu łatwiejszych ich identyfikacji w
przyszłości (fot. 9).
Ilość użytych bolców uzależniona jest od kształtu i wielkości uszkodzenia (fot. 12).
Parametry te determinują również dobór narzędzia zastosowanego do wyciągania
wgniecenia.
W przypadku bolców z nakręcanymi uchwytami do ciągnięcia możemy zastosować
następujące wyciągarki:
Easy Puller wyposażony w adapter do napraw aluminium,
Lever Puller – dźwignia jednostronna,
Strong Puller – rozbudowana wyciągarka, również do likwidacji wgnieceń liniowych.
Krok dziewiąty polega na podgrzaniu elementu w celu zwiększenia jego plastyczności oraz
zmniejszenia ryzyka pęknięcia. Przy użyciu opalarki lub palnika gazowego podgrzewamy
miejsce naprawy do ok. 300°C stale kontrolując temperaturę w celu zapobieżenia
przegrzania (fot.10). Należy jednak pamiętać o właściwym skalibrowaniu pirometru do
pomiarów aluminium. Po osiągnięciu zadanej temperatury staramy się jak najszybciej
wyciągnąć wgniecenie, za pomocą wyciągarki ponieważ aluminium bardzo szybko oddaje
ciepło do otoczenia (fot. 13).
Krok dziesiąty to ostrożne usunięcie po ostygnięciu przyspawanych bolców szczypcami
płaskimi (fot. 14) i przeszlifowanie pozostałości grubym papierem ściernym o gradacji 80.
Jeżeli zachodzi potrzeba można sprawdzić płaszczyznę naprawy przy użyciu tarnika
(pilnika) blacharskiego (fot. 15). Do ostatecznego wyrównania można użyć specjalnych mas
szpachlowych
z dodatkiem aluminium i zwiększonym przyleganiem do tego typu powierzchni np. INTER
TROTON POLIESTER ALUMINIUM (fot.16). Dalsza naprawa to już działania lakiernicze,
mające na celu zabezpieczenie miejsca naprawy i odnowienie powłoki lakierniczej.
W kolejnych odsłonach omówione zostaną inne technologie naprawy karoserii
wykonanych ze stopów aluminium. Będą to między innymi: spawanie MIG oraz TIG,
nitowanie, klejenie oraz naprawy PDR, czyli bez usuwania powłoki lakierniczej.
Fot. 1. Średni udział stopów aluminium (kg) w konstrukcjach karoserii samochodowych.
Bogusław Raatz
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …
Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …
Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …
Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …