Narzędzia:
Materiały okołolakiernicze:
BHP
Nawet najdoskonalsze dobranie bazy koloru nie gwarantuje uzyskania na naprawianym fragmencie karoserii identycznej barwy, jak na pozostałych elementach. Kluczowe jest właściwe przygotowanie naprawianego przez blacharza fragmentu powierzchni. Jak to zrobić?
Przykładowa naprawa elementu – do lakiernika element trafia zazwyczaj tak obrobiony jak na zdjęciu
Najpierw musimy go oczyścić, czyli odtłuszczamy, a dopiero po tym usuwamy poprzez szlifowanie pozostałości lakieru w obszarze naprawy tzw. koksem czyli twardym krążkiem z włókniny
a wszelkie nierówności papierem #120 oraz #220
i uzyskamy powierzchnię, jak na zdjęciu
Po odmuchaniu i odtłuszczeniu przystępujemy do przygotowania szpachli do wypełniania nierówności
. Przystępujemy do równomiernego wymieszania utwardzacza z masą szpachlową – należy uzyskać jednorodny kolor – a następnie równomiernie nakładamy szpachlę na nierówności
do uzyskania pokrycia jak na zdjęciu
Mamy na te działania około 3-5 minut, bo po tym czasie szpachla zaczyna żelować i widocznym tego efektem będzie wałkowanie się i trudności z rozprowadzeniem jej na powierzchni. Po wyschnięciu i natryśnięciu specjalnego aerozolu z kontrastem, ponownie szlifujemy powierzchnie papierami #120 i # 220 Po pierwszym szpachlowaniu zauważymy na powierzchni niekiedy miejsca przeszlifowane do metalu
Oznacza to, że jest w tym miejscu górka i należy ją (odpowiednio uderzając właściwym młotkiem) „uklepać”, czyli wbić w głąb, po czym powtórzyć proces wyrównywania powierzchni szpachlą.
Gdy po ponownym przeszlifowaniu i odtłuszczeniu powierzchnia będzie właściwa, przystępujemy do oklejania miejsca naprawy i przygotowujemy wypełniacz. W lakierniach z własnym mieszalnikiem zazwyczaj mamy również program do mieszania dodatków na wadze zdjęcie
Przed natryskiem usuwamy pył ścierką antystatyczną i pierwszą warstwę nakładamy szeroko poza miejsce uszkodzone. Po zmatowieniu nakładamy kolejną warstwę troszkę węziej, tak aby trzecia i ostatnia warstwa znalazła się bezpośrednio na miejscu uszkodzonym zdjęcia.
To nakładanie warstw pozwoli na płynne przejście z miejsca naprawy na istniejący lakier.
Po wyschnięciu wypełniacza i przeszlifowaniu będziemy mogli przystąpić do lakierowania kolorem z cieniowaniem do zderzaka, który również jest do naprawy. Drzwi których nie będziemy lakierować, będą przylegać do części błotnika również nielakierowanej. Efektem tych zabiegów będzie pełna zgodność kolorystyczna.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku. Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …
W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …
LAKIERNIK był jednym z patronów medialnych pierwszej konferencja TRUCK&SERWIS, która odbyła się przy okazji Targów Techniki Motoryzacyjnej w 2014 roku. Tegoroczne spotkanie specjalistów z dziedziny serwisowania i napraw konstrukcji samochodów ciężarowych organizowanej przez Instytut Technologii …
Sklep lakierniczy w Policach nieopodal Szczecina istnieje od 1996 roku. Po niemal trzydziestu latach miejsce jest znane nie tylko w najbliższej okolicy, ale w aglomeracji szczecińskiej, a także w województwie. Klientów obsługują Jan Przybylak i …