• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Najlepszy czas na naprawę skutków osmozy

Najlepszy czas na naprawę skutków osmozy

Zimowa aura nie sprzyja przygotowaniom do nadchodzącego odległą wiosną sezonu żeglarskiego. Jacht zimuje w hangarze, a wszelkie prace przekładamy na potem czyli na ostatnią chwilę lub lepsza pogodę. O ile w przypadku czyszczenia, naprawy drobnych rys, konserwacji czy malowania dodatkową warstwą farby antyporostowej możemy sobie na to pozwolić, to w przypadku laminatu skażonego osmozą plan prac wygląda nieco inaczej. W niniejszym artykule wyjaśnimy co to jest osmoza oraz dlaczego zima jest najlepszym momentem, aby się jej pozbyć.

 

Co to jest osmoza

Osmoza w kadłubach to przenikanie wody przez warstwę żelkotu do laminatu. Woda reaguje tam z substancjami, które pozostały w laminacie po procesie produkcji i tworzy z nimi roztwory soli. Nawet najlepiej wykonany laminat nie jest strukturą jednolitą. Pojawiają się w nim malutkie pęcherzyki powietrza oraz mikropęknięcia, zarówno w samej żywicy, jak i na styku żywicy i szkła. Żywica poliestrowa zawiera związki, które reagując z wodą tworzą kwasy octowy i solny oraz glikol. Ponieważ glikol jest substancją silnie higroskopijną, ilość wchłanianej do kadłuba wody wzrasta i proces degradacji przyspiesza. Molekuły związków powstałych w wyniku hydrolizy są zbyt duże by przeniknąć przez żelkot z powrotem do wody, a cząsteczki wody wnikają do laminatu bez przeszkód. Hydroliza przebiega intensywniej w wodzie morskiej, która ma odczyn zasadowy (8-8,5 pH). Niszczeniu ulegają połączenia pomiędzy włóknami zbrojenia szklanego, a lepiszczem. Woda rozprzestrzenia się wzdłuż włókien zbrojenia rozdzielając je od lepiszcza. Efektem tego zjawiska jest stopniowa degradacja laminatu objawiająca się powstawaniem pęcherzy wypełnionych specyficznie pachnącą, kwaśną cieczą o odczynie pH od 0 do 6,5. Pęcherze osmotyczne mogą mieć różną wielkość – od rozmiaru główki szpilki do średnicy 10 cm.

img_4400

W wyniku działań osmozy nie tylko następuje stopniowe niszczenie struktury laminatu, ale również zwiększa się ciężar kadłuba, co ma wpływ na głębokość zanurzenia, zdolności manewrowe, prędkość oraz zużycie paliwa. Osmoza jest przyczyną zmniejszenia wartości jachtu, ponieważ to ocena stanu kadłuba jest jednym z najistotniejszych elementów mających wpływ na cenę jednostki. Powstawanie osmozy jest procesem rozłożonym w czasie, podobnie jak zjawisko korozji w samochodach. A pozbycie się jej skutków jest trudne, długotrwałe i kosztowne.

 

Naprawa w kilku krokach

 

Produkty potrzebne podczas naprawy:

  • podkład epoksydowy Lightprimer 5:1 Sea-Line
  • podkład epoksydowy HS 3:2 antyosmotyczny Sea-Line
  • rozcieńczalnik do podkładów epoksydowych Sea-Line
  • szpachlówka epoksydowa Sea-Line
  • Zmywacz – Cleaner Sea-Line

 

 

 

 

KROK 1 PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI

  • Z powierzchni usuń wszystkie powłoki lakiernicze.
  • Zeszlifuj 2/3 grubości żelkotu.
  • Wszystkie ogniska osmozy rozwierć.
  • Usuń zniszczone elementy laminatu.
  • Oszlifuj uszkodzenia.

KROK 2 SUSZENIE JEDNOSTKI

  • Proces suszenia laminatu powinien trwać około 6 – 9 tygodni.
  • Podczas suszenia oszlifowaną powierzchnię często myj lub spłukuj czystą wodą, usuwając z powierzchni zanieczyszczenia chemiczne.
  • BARDZO WAŻNE Jedynie bardzo dokładne osuszenie laminatu poliestrowego pozwala wykonać prawidłowo kolejne etapy naprawy. Wykonywanie dalszych prac na niewysuszony laminat, spowoduje ponowne pojawienie się osmozy

KROK 3 PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI DO MALOWANIA

  • Zmatuj, oczyść i odtłuść miejsce naprawy używając Cleaner Sea-Line.
  • Używając taśmy lakierniczej wyznacz kolejne linie aplikacji farb, które pozwolą na uniknięcie powstawania krawędzi.

img_4754

KROK 4 WARSTWA GRUNTUJĄCA

  • Podkład epoksydowy Lightprimer 5:1 Sea-Line przygotuj według proporcji i dodaj rozcieńczalnik do epoksydów Sea-Line:
  • Dla aplikacji wałkiem lub pędzlem w ilości 20-25%.
  • Dla aplikacji natryskowej w ilości 25-35%.

Zarówno do aplikacji pędzlem, wałkiem jak i natryskiem używamy tego samego rozcieńczalnika do podkładów epoksydowych Sea-Line.

Czas przydatności mieszaniny do stosowania w temperaturze 20°C:

  • 6h przy aplikacji pędzlem lub wałkiem.
  • 2h przy aplikacji natryskiem bezpowietrznym.

Aplikuj przygotowany podkład równą warstwą na całą powierzchnię. 1litr przeznaczony jest do aplikacji na 10-11 m2/60 µm DTF.

Maluj podkładem maksymalnie do wyznaczonej taśmą lakierniczą linii prac. Usuń taśmę lakierniczą niezwłocznie po zakończeniu aplikacji podkładu.

img_4745

 

KROK 5 USUNIĘCIE UBYTKÓW / SZPACHLOWANIE

  • Przed użyciem szpachlówek upewnij się, że podkład epoksydowy utwardził się. Wykonaj test szlifowania powierzchni.
  • Powierzchnię przeznaczoną do szpachlowania zmatuj używając papieru ściernego o gradacji P120-P280.
  • Wypełnij ubytki szpachlówką epoksydową uniwersalną lub lekką Sea-Line

 

KROK 6  APLIKACJA WARSTW ANTYOSMOTYCZNYCH

  • Każdy ze składników podkładu antyosmozowego HS Sea-Line osobno dokładnie wymieszaj, a następnie połącz ze sobą w proporcji 3:2.
  • Podkład antyosmozowy Sea-Line jest podkładem bezrozpuszczalnikowym co powoduje że warstwa sucha i warstwa utwardzona pozostanie tej samej grubości. Rozcieńczanie nie jest zalecane.
  • Nie mieszaj większych ilości produktu niż ta, która może być zużyta. Czas przydatności mieszaniny do stosowania w temperaturze 20°C wynosi 45 minut
  • Nakładaj kolejne warstwy podkładu epoksydowego HS 3:2 do osiągnięcia powłoki o grubości wynoszącej minimum 600 µm. W zależności od techniki aplikacji oraz grubości warstwy będzie to od 2 do 4 warstw epoksydowego podkładu HS 3:2. 1 litr podkładu przeznaczony jest do aplikacji na 6-7 m2/150 µm WTF/ DTF.
  • Aplikację drugiej i kolejnych warstw podkładu epoksydowego HS 3:2 możesz rozpocząć po minimum 12 godzinach gdy powierzchnia będzie sucha na dotyk.
  • Jeśli prace nie są wykonywane w warunkach profesjonalnych, a remontowana jednostka narażona jest na kontakt z wilgocią lub zanieczyszczeniami należy zmatowić powierzchnie przed aplikacją kolejnej warstwy. Do matowania użyj papieru ściernego P120-P240.
  • Zaplanuj kolejne warstwy farby, unikając tworzenia się rantu na krawędzi aplikacji. Nie aplikuj warstw farby do jednej linii, każda kolejną warstwę nakładaj powyżej lub nieznacznie poniżej poprzedzającej.
  • Podkład zawsze aplikuj ponad rzeczywistą linię wody.
  • Usuń taśmy lakiernicze niezwłocznie po zakończeniu aplikacji podkładu.

KROK 7 – WARSTWA PODKŁADOWA DLA FARB ANTYPOROSTOWYCH

  1. Po utwardzeniu się warstwy antyosmotycznej zmatuj powierzchnię papierem ściernym P120-P240.
  2. Oczyść powierzchnię z pyłu i kurzu szlifierskiego i odtłuść miejsce naprawy używając Cleaner Sea-Line.
  3. Nałóż 1 warstwę podkładu epoksydowego Lightprimer 5:1 według wytycznych dla warstwy bazowej.

KROK 8 – DALSZE PRACE

  1. Zabezpiecz powierzchnię odpowiednim rodzajem farby przeciwporostowej, zgodnie ze wskazówkami zawartymi w kartach technicznych TDS lub instrukcjach.

 

Zobacz również
  • Cieniowanie – czy to trudny proces?

      Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …

    Cieniowanie – czy to trudny proces?
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • Indian. Pomysł i wykonanie

    Kilka kilometrów na południe od Mielca leży miejscowość Kiełków. Tam od kilkunastu lat Wojciech Burek prowadzi warsztat blacharsko-lakierniczy. Jest miłośnikiem samochodów amerykańskich, off-roadu i.. swojej pracy. Lakiernictwo przez lata zmieniło się w hobby, którym zaraził …

    Indian. Pomysł i wykonanie
  • Połysk na cały sezon

    Wiele tekstów dotyczących prac szkutniczych poświęconych jest zabezpieczeniom dna jachtów przed osmozą i porastaniem. Znacznie mniej porad można znaleźć w kontekście pielęgnacji obszarów nad linią wody. Spróbujemy dziś przyjrzeć się temu tematowi i odpowiedzieć na …

    Połysk na cały sezon
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x