• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Mercedes-AMG Petronas Motorsport: nowy sezon, nowa grafika, nowy kolor

Mercedes-AMG Petronas Motorsport: nowy sezon, nowa grafika, nowy kolor

Wiele osób myśli, że po zakończeniu sezonu F1 zespoły mają czas na odpoczynek. Nic bardziej mylnego. W tym czasie skupiają się na nieustannym ulepszaniu bolidów i tworzeniu nowych szat graficznych. Przed sezonem 2019 stajnia Mercedes-AMG Petronas Motorsport miała jeszcze jeden cel: uzupełnić grafikę na bolidach o nowy zielony kolor.

 

W sezonie 2018 zespół Mercedes-AMG Petronas Motorsport zdobył już piąty tytuł Mistrza Świata F1 w klasyfikacji konstruktorów. Mimo to, nie osiadł na laurach. Wszyscy koncentrują się na kolejnym sezonie, w tym także na szacie graficznej nowych bolidów Mercedes-AMG F1 W10 EQ Power+. W lipcu 2018 roku rozpoczęto pracę nad nowym lakierowaniem bolidu W10, a zespół miał już pomysł, jak auta powinny prezentować się w sezonie 2019. Kluczowym elementem tej koncepcji była nowa, żywsza i przyciągająca oko zieleń PETRONAS.

 

Od dobrej po oszałamiającą

Odpowiedzialność za opracowanie nowej zieleni spadła na barki Andrew Moody’ego, Head of Paint and Graphics w zespole Mercedes-AMG Petronas Motorsport oraz jego lakierników z angielskiego Brackley. Andrew doskonale wiedział, że spełnienie stawianych mu wymagań nie będzie łatwe. Na początek rozpoczął rozmowy z zespołem Axalta pod kierownictwem Ann De Clerck, Colour Marketing – Colour Service Manager na EMEA. Firma Axalta, wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych i jej globalna marka lakiernicza Spies Hecker są oficjalnym dostawcą zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport.

 

„Odcień, którego używaliśmy, był dobry, ale w telewizji nie zawsze wyglądał tak świetnie, jak w rzeczywistości. Chcieliśmy, żeby zieleń PETRONAS wyglądała zawsze oszałamiająco, niezależnie od ujęcia, nawet z helikoptera filmującego wyścig. Powinna też równie doskonale prezentować się zarówno w dni słoneczne, jak i deszczowe. Jednocześnie wciąż wymagamy szybkiej aplikacji, niezawodności i trwałości, do których przyzwyczaił nas przez ostatnie pięć lat lakier bazowy Permahyd® Hi-TEC 480. I choć byliśmy otwarci na pomysły, musieliśmy przede wszystkim zachować ducha zieleni PETRONAS.” – wyjaśnia Andrew.

 

Zieleń to niełatwa sprawa

Ann i jej zespół rozpoczęli testy różnych pigmentów i opracowali szereg opcji. W październiku Andrew otrzymał prawie 30 różnych próbek kolorystycznych. Następnie zawężono wybór, a Ann i jej zespół wrócili do laboratoriów, żeby przeprowadzić dalsze testy z użyciem lakierów Permahyd Hi-TEC.

 

„Na pierwszy rzut oka opracowanie nowego koloru wydaje się proste. Wiąże się to jednak z wieloma trudnościami, dlatego też musieliśmy dokładnie poznać procesy stosowane przez Andrew i jego zespół lakierniczy. I tak, na przykład, barwiony lakier bezbarwny nie wchodził w grę ze względu na stopień skomplikowania szaty graficznej. Wykorzystaliśmy bogate doświadczenie i wiedzę ekspertów z firmy Axalta, żeby dostarczyć dokładnie to, czego Andrew potrzebował” – wyjaśnia Ann.

 

Na początku listopada omówiono 17 propozycji dla trzech różnych koncepcji. Jednak ostateczny kolor – luksusowy, dynamiczny i zapierających dech perłowy zielony aplikowany w systemie lakier bezbarwny-na-bazę – naprawdę zachwycił wszystkich członków zespołu i idealnie spełniał wymóg, wyglądajac świetnie i na torze i na ekranie. Następnie, członkowie zespołu Andrew Moody’ego wymieszali lakier Permahyd Hi-TEC, którego receptura jest poufna i niedostępna komercyjnie, i przeprowadzili w lakierni pierwsze testy na elementach z użyciem pistoletów lakierniczych oraz aerografów.

 

Nowy kolor, nowy styl

Prace nad nową szatą graficzną na rok 2019 postępowały i zakładano, że nowa zieleń będzie gotowa na czas. „Podczas prac z projektantami z Brackley i Stuttgartu doradzaliśmy im, na ile wykonalne i odtwarzalne są poszczególne propozycje z 15, nad którymi pracowaliśmy. Szata graficzna bolidu zaprezentowanego 13 lutego na torze Silversone jest zdecydowanie bardziej skomplikowana niż ubiegłoroczna i wymaga więcej pracy z aerografem. Jest to o tyle istotne, że aerografu używamy na relatywnie późnym etapie całego procesu, więc jeśli coś pójdzie nie tak, może zajść potrzeba ponownego lakierowania całego panelu” – mówi Andrew Moody.

 

Między innymi dlatego przed premierą bolidu Mercedes-AMG F1 W10 EQ Power+ warsztat lakierniczy przetestował co najmniej 50 różnych procesów, aby znaleźć najlepszy sposób lakierowania poszczególnych elementów.

 

Gwiazdy w oczach

Rzucające się w oczy przejścia kolorów i gradienty powstają przy użyciu lakieru bazowego Permahyd® Hi-TEC 480 w kolorze srebrnym o nazwie Stirling Silver oraz dodatkowych czterech odcieni tego koloru stopniowo przechodzących w czerń. Po raz pierwszy srebrny Stirling Silver jest też widoczny na systemie halo. Co więcej, żaden z tych kolorów nie jest dostępny w sprzedaży.

 

Dwie warstwy zieleni PETRONAS otaczają jasną, białą linię, biegnącą wzdłuż całego nadwozia bolidu, zaczynając od przedniego skrzydła i kończąc na tylnym.

 

W tym roku do szaty graficznej dodano ponad 1000 lakierowanych gwiazdek Mercedes-Benz, widocznych na nadwoziu i osłonie silnika, w różnych rozmiarach oraz dwóch odcieniach srebrnego.

 

Perfekcja za każdym razem

Jednak Andrew nie martwi się ogromnym zadaniem, jakim wydaje się lakierowanie całej konstelacji gwiazd. „Czas między wyścigami nie zmienia się, więc niezależnie od tego, jak skomplikowana jest szata graficzna, wszyscy lakiernicy muszą ją wykonać idealnie, już za pierwszym razem i pod ogromną presją czasu. W tej kwestii polegamy też na produktach Spies Hecker” – wyjaśnia Andrew.

 

Poza lakierem bazowym Permahyd Hi-TEC Basecoat 480 zespół odpowiedzialny za lakier i grafikę korzysta z różnych produktów Spies Hecker, zaczynając od kwasoutwardzalnego gruntu reagującego Priomat® Wash Primer 4075. Następnie stosowany jest Permasolid® HS Vario Primer Surfacer 5340, wypełniacz gruntujący z dużą zawartością części stałych lub Permasolid® HS Performance Surfacer 5320, szybkoschnący dwuskładnikowy wypełniacz do szlifowania.

 

„Właśnie zaczęliśmy korzystać z lakieru bezbarwnego Permasolid HS Race Clear 8700. Jest niezwykle szybki i niezawodny – podobnie jak pozostałe produkty Spies Hecker – a jego niska lepkość oznacza, że łatwo się z nim pracuje” – dodaje Andrew.

 

Zapnij pasy

Wraz z początkiem sezonu 2019 – który obejmuje 21 wyścigów rozgrywanych od marca do grudnia – zespoły zaczną się już przygotowywać na sezon 2020. „To prawdziwa jazda bez trzymanki i bez chwili wytchnienia” – wyjaśnia Andrew. „Jesteśmy jednak do tego przyzwyczajeni i nikt z nas nie zamieniłby tej pracy na inną”.

 

 

 

O Spies Hecker

Spies Hecker, jedna z globalnych marek renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta, tworzy optymalne i praktyczne rozwiązania, które nie tylko w znacznym stopniu ułatwiają pracę warsztatów lakierniczych, ale również sprawiają, że staje się ona znacznie bardziej wydajna. Bazując na ponad 135 latach sukcesów, Spies Hecker przede wszystkim koncentruje się na swoich klientach. Wysokiej jakości systemy produktowe, zindywidualizowana obsługa i odpowiednio ukierunkowane szkolenia podkreślają znaczenie relacji z klientami. Marka z Kolonii, Niemcy, jest w czołówce światowych marek lakierów renowacyjnych, a jej produkty są dostępne w 76 krajach na całym świecie.

 

Spies Hecker – po prostu bliżej!

F1 W10 EQ Power+ Shakedown, Silverstone

 

 

Zobacz również
  • Lakiery bezbarwne – jakie są ich rodzaje i czego od nich oczekujemy

      W systemach lakierów dwu- lub wielowarstwowych zewnętrzną warstwą zamykającą całą naprawianą powłokę jest lakier bezbarwny. Głównym zadaniem dla lakieru bezbarwnego, obok walorów estetycznych, jest ochrona powłoki przed erozją z otoczenia, zadrapaniem bądź pochłanianiem oparów …

    Lakiery bezbarwne – jakie są ich rodzaje i czego od nich oczekujemy
  • Kabina lakiernicza z powietrzną pompą ciepła

    Krótkie wprowadzenia na temat pomp ciepła. Co to jest pompa ciepła? Spora część czytelników z pewnością zna już to pojęcie, ale dla pewności pozwolę sobie na krótkie wprowadzenie. W bardzo mocnym uproszczeniu można odnieść się …

    Kabina lakiernicza z powietrzną pompą ciepła
  • Czy pistolet lakierniczy powinien być jedynym narzędziem w warsztacie lakierniczym?

    Aplikacja podkładu za pomocą wałka Rynek napraw lakierniczych obfituje w szereg nowych produktów które pojawiają się jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Co jakiś czas ukazują się w mediach branżowych informacje o nowym lakierze bezbarwnym, podkładzie …

    Czy pistolet lakierniczy powinien być jedynym narzędziem w warsztacie lakierniczym?
  • Kolejne badania powłok ochronnych RANGERS wykazały ich trwałość między 15 a 25 lat

    Poliuretanowa powłoka ochronna RANGERS została poddana kolejnym badaniom. Firma Troton Sp. z o.o. zdecydowała się na przeprowadzenie testów, by móc uzyskać informację jak ich produkt chroni przed korozją. W 2018 roku Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna wydała …

    Kolejne badania powłok ochronnych RANGERS wykazały ich trwałość  między  15 a 25 lat
  • Primer pierwszy w kolejce

    Primer jest jednym z najbardziej kochanych i przerażających słów w motoryzacyjnym słowniku „Zrób to sam”. Może to przesada, ale mówienie o primerze wywołuje u niektórych wszelkiego rodzaju konwulsje, zdziwienie co to (jestem całkiem poważny), a …

    Primer pierwszy w kolejce

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie