• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Lakiery bezbarwne – jakie są ich rodzaje i czego od nich oczekujemy

Lakiery bezbarwne – jakie są ich rodzaje i czego od nich oczekujemy

 

W systemach lakierów dwu- lub wielowarstwowych zewnętrzną warstwą zamykającą całą naprawianą powłokę jest lakier bezbarwny. Głównym zadaniem dla lakieru bezbarwnego, obok walorów estetycznych, jest ochrona powłoki przed erozją z otoczenia, zadrapaniem bądź pochłanianiem oparów lub cieczy oraz odbarwianiem podczas emisji promieniowania UV

 

 

Lakier bezbarwny ma za zadanie połączenie się z warstwą spodnią kolorowa lub bezbarwną. Warstwa barwna to zazwyczaj lakier bazowy kolorowy solidowy bądź niejednorodny, z elementami odbijającymi bądź rozszczepiającymi światło dla uzyskiwania wspaniałych efektów wizualnych. W ekskluzywnych wylakierowaniach, przy wielowarstwowej powłoce, łączy się z przeszlifowaną warstwą barwionego lakieru bezbarwnego w celu uzyskania lepszego połysku oraz gładkości.

Na rynku mamy wszelkie możliwe rodzaje lakierów bezbarwnych dla lakierowania pojazdów samochodowych. O niskiej zawartości części stałych poniżej 30% – LS (od Low Solid ang.) – np. w aerozolach do zaprawek, przez lakiery budżetowe o średniej zawartości części stałych około 40% – MS (od Medium Solid), następny rodzaj to lakiery o wysokiej zawartości części stałych około 50% – HS (High Solid), a najlepsze to lakiery o bardzo dużej zawartości części stałych około 60% – VHS (Very High Solid). Charakterystyczne jest to, że im mniej części stałych w lakierze, tym więcej należy dodawać rozcieńczalników w celu przygotowania mieszaniny do aplikacji, oraz więcej warstw należy nakładać na powierzchnię, aby uzyskać właściwe pokrycie lakierem bezbarwnym w granicach 50 – 60 µm. Niestety, nadmiar rozcieńczalników wpływa na połysk lakieru – traci on połysk w czasie eksploatacji, co wymaga od czasu do czasu polerowania bądź dodatkowej warstwy nabłyszczającej. Jedynie lakiery klasy VHS nie wymagają dodawania rozcieńczalników podczas aplikacji – wystarcza dodatek utwardzacza w proporcji zgodnej z instrukcją, przez co zajmują najwyższe miejsce w hierarchii lakierów rozcieńczalnikowych.

c108-grupa-cmyk-male-210x150

W ostatnich latach pojawiły się lakiery bezbarwne na nośniku wodnym, charakteryzującym się wymagającą technologią aplikacji oraz suszenia. Zaletą jego jest niewielka wartość LZO czyli zawartość rozcieńczalników organicznych. Nie jest to zbyt popularny lakier bezbarwny w warsztatach, stosowany jest tam gdzie wymagania środowiskowe tego wymagają. A szkoda, bo produkt jest bardzo nowatorski.

Ostatnio zawitała do warsztatów technologia lakierów utwardzanych promieniowaniem UV. Z punktu widzenia ekonomii, rozwiązanie znakomite, bo nie wymaga długiego czasu odparowania oraz nie wymaga podgrzewania mas powietrza do suszenia. Dziś suszy się je ręczną lampą UV, lecz trwają próby stosowania odpowiednio przystosowanych lamp LED . Czas aplikacji z suszeniem jednego elementu to około 6 – 8 minut i gotowe. Czyli taniej i szybciej. Czy na pewno taniej i szybciej? W naszym klimacie niezbędna jest kabina, aby aplikację prowadzić w temperaturze przepływającego powietrza +/- 23 °C. Suszenie też wymaga przepływu powietrza, bo dopóki lakier nie wyschnie, wtrącenia mogą się wkleić w mokrą powłokę, a polerować można tylko przez godzinę po utwardzeniu. Z uwagi na to, że proces suszenia dotychczas używanych lakierów trwa od 15 do 30 minut, a zazwyczaj „wąskim gardłem” warsztatu jest kabina lakiernicza, to warto przekalkulować czy rzeczywiście cały proces będzie korzystny. Wszak lakiery utwardzane UV są znacznie droższe…

c38-grupa-male-cmyk

Dla potrzeb branży w niewielkich ilościach produkowane są lakiery bezbarwne specjalne, posiadające specyficzne właściwości. Przykładem jest lakier nie łączący się z lakierem aerozolowym i dający się zmywać w łatwy sposób. Stosowany jest jako ochrona przed szalejącymi grafficiarzami w transporcie kolejowym czy autobusowym. Innym przykładem będzie lakier bezbarwny, w którym niewielkie zarysowania bez przecięcia powłoki lakieru pod wpływem promieniowania IR samoistnie się usuwają się tworząc wygładzoną powierzchnię. Jeszcze innym jest produkt o zwiększonej odporności na zarysowanie i ścieranie.

Każdy z lakierów w instrukcji posiada opis procesu aplikowania i polerowania. Zawsze rozpoczynając pracę z nowymi materiałami warto się zapoznać zarówno z kartą produktu, jak i z instrukcją stosowania, bowiem przez niewłaściwe stosowanie można narobić sobie sporo kłopotów.

Zobacz również
  • Powłoka poliuretanowa Rangers; przygotowanie podłoży i dobór podkładów aby warstwa ochronna była trwała, odporna chemicznie i mechanicznie

      Powłoki poliuretanowe tworzą elastyczną warstwę zabezpieczającą przed czynnikami atmosferycznymi, uszkodzeniami mechanicznym, chemicznymi czy korozją. W motoryzacji stosowane są do zabezpieczania zarówno nadwozi, jak i podwozi. W zależności od potrzeb można je stosować jako ochronę …

    Powłoka poliuretanowa Rangers; przygotowanie podłoży i dobór podkładów aby warstwa ochronna była trwała, odporna chemicznie i mechanicznie
  • Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności

      Niekiedy oglądając powłokę lakieru swojej pracy lakierniczej z przerażeniem stwierdzamy obecność obcych ciał na powłoce zewnętrznej. Nieszczęściem są wtrącenia na powierzchni bazy pod lakierem bezbarwnym, bo takie wtrącenie usuniemy tylko metodą ponownego lakierowania. Zaletą …

    Polerowanie – czyli usuwanie wtrąceń i nierówności
  • Naprawy lakiernicze pojazdów pokrytych powłoką ceramiczną lub inną

    Naprawa lakiernicza samochodów, o które właściciele dbają regularnie korzystając z usług autodetailingowych, może sprawiać niejakie problemy. Powłoki lakiernicze zabezpieczone woskiem naturalnym czy syntetycznym z dodatkami na przykład krzemionki, tworzą warstwę ochronną o minimalnej adhezji i …

    Naprawy lakiernicze pojazdów pokrytych powłoką ceramiczną lub inną
  • Standox: kolor niebieski

    Według Raportu Popularności Kolorów Axalta z 2018 roku najpopularniejszym chromatycznym kolorem w Europie wśród nowych samochodów jest kolor niebieski, który ma 10% udziału w rynku. Niebieski wyróżnia się również największą liczbą odcieni – ma ich aż 20 000, …

    Standox: kolor niebieski
  • Firma NOVOL szkoli lakierników w nowoczesnym Demobusie

    Firma NOVOL od lat kładzie olbrzymi nacisk na szkolenie lakierników – zarówno doświadczonych profesjonalistów, jak i tych młodych, rozpoczynających przygodę z rzemiosłem. W ramach programu Akademia NOVOL Pion Szkoleń NOVOL rok w rok edukuje setki …

    Firma NOVOL szkoli lakierników  w nowoczesnym Demobusie

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie