Są klienci, dla których bardzo atrakcyjny wygląd nadają lakiery z „efektem chromu”. Liczy się wysoki połysk, możliwość barwienia transparentnymi odcieniami od fioletu, niebieskości i zieleni poprzez czerwienie do żółci i charakterystyczny, dość szczególny, efekt głębi. Lakiery dostępne są jako gotowe do natrysku w aerozolu bądź w opakowaniach do lakierowania pistoletem natryskowym.
Jak lakierujemy?
Zawsze lakiery ze specjalnymi efektami wizualnymi, lecz nie tylko przykładowo z powłoką chromową, aplikujemy na twardą, czarną błyszczącą powierzchnię lub inną, dobraną przez kolorystów w celu uzyskania efektu specjalnego. Takie efekty powstają w wyniku przechodzenia światła przez transparentne warstwy barwne i odbijania się od spodniej warstwy, jak od lustra. Jeśli powierzchnia lakierowanego elementu jest inna, niż zalecana, to najpierw trzeba ją pomalować chemoutwardzalnym, czarnym lakierem akrylowym lub poliuretanowym. Szczególnie ważne jest całkowite wysuszenie, aby odparowały wszystkie pozostałości rozcieńczalników. Najlepiej, żeby suszyć przez kilka dni. Po całkowitym wysuszeniu, zgodnie z zasadami przygotowania powierzchni do lakierowania powłok zewnętrznych, powierzchnię należy odpowiednio przeszlifować do aplikacji czarnego lakieru. Gotowej błyszczącej powierzchni nie szlifuje się ani włókniną, a tym bardziej papierami ściernymi. Chodzi o to, aby nie zarysować powierzchni bowiem każda, najmniejsza nawet rysa będzie widoczna po nałożeniu warstwy lakieru o efekcie chromu.
Powłokę nakłada się cienkimi warstwami na sucho (dla przypomnienia: lakierowanie na sucho, to mało materiału, a więcej powietrza), aby zawieszony pył aluminiowy w żywicy nośnej osiadał na elemencie (uwaga: przed wlaniem do kubka pistoletu, należy lakier dobrze wymieszać w puszce), natomiast rozcieńczalnik jak najszybciej odparowywał z jego powierzchni. Warto pamiętać, że przed kolejną porcją lakieru, należy z powierzchni dokładnie usuwać odkurz. Trzeba tu zachować dużą ostrożność; odkurz usuwa się ścierką antypyłową bez wcierania w lakier, delikatnymi muśnięciami. Zbyt stanowcze przecieranie może spowodować, że będą widoczne smugi na powierzchni. Zawsze warto wcześniej przetrenować te czynności na próbnych natryskach. Tą metodą nakłada się jeszcze 2, 3 warstwy, oceniając jakość wzrokowo. Aby uzyskać właściwy efekt, należy kilkukrotnie wykonać próby wylakierowania.
Po wyschnięciu – w zależności od producenta – do kilku dni w pomieszczeniach wewnętrznych, nie ma potrzeby zabezpieczania powierzchni lakierem bezbarwnym. Jeśli trzeba położyć lakier bezbarwny, to jest to możliwe w ciągu 24 godzin od polakierowania. Lakier bezbarwny nakłada się dwuetapowo, najpierw cienką warstwę, a po jej odparowaniu warstwę pełną.
Estetyka tak polakierowanych całych karoserii lub jedynie fragmentów samochodów jest dość dyskusyjna, niemniej jeśli klient sobie życzy, to również taką usługę – bez zbędnych komentarzy – należy umieć wykonać.
Autorzy:
Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …