• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Lakier z efektem chromu

Lakier z efektem chromu

Są klienci, dla których bardzo atrakcyjny wygląd nadają lakiery z „efektem chromu”. Liczy się wysoki połysk, możliwość barwienia transparentnymi odcieniami od fioletu, niebieskości i zieleni poprzez czerwienie do żółci i charakterystyczny, dość szczególny, efekt głębi. Lakiery dostępne są jako gotowe do natrysku w aerozolu bądź w opakowaniach do lakierowania pistoletem natryskowym.

 

Jak lakierujemy?

Zawsze lakiery ze specjalnymi efektami wizualnymi, lecz nie tylko przykładowo z powłoką chromową, aplikujemy na twardą, czarną błyszczącą powierzchnię lub inną, dobraną przez kolorystów w celu uzyskania efektu specjalnego. Takie efekty powstają w wyniku przechodzenia światła przez transparentne warstwy barwne i odbijania się od spodniej warstwy, jak od lustra. Jeśli powierzchnia lakierowanego elementu jest inna, niż zalecana, to najpierw trzeba ją pomalować chemoutwardzalnym, czarnym lakierem akrylowym lub poliuretanowym. Szczególnie ważne jest całkowite wysuszenie, aby odparowały wszystkie pozostałości rozcieńczalników. Najlepiej, żeby suszyć przez kilka dni. Po całkowitym wysuszeniu, zgodnie z zasadami przygotowania powierzchni do lakierowania powłok zewnętrznych, powierzchnię należy odpowiednio przeszlifować do aplikacji czarnego lakieru. Gotowej błyszczącej powierzchni nie szlifuje się ani włókniną, a tym bardziej papierami ściernymi. Chodzi o to, aby nie zarysować powierzchni bowiem każda, najmniejsza nawet rysa będzie widoczna po nałożeniu warstwy lakieru o efekcie chromu.

fot3-4chrom

 

Powłokę nakłada się cienkimi warstwami na sucho (dla przypomnienia: lakierowanie na sucho, to mało materiału, a więcej powietrza), aby zawieszony pył aluminiowy w żywicy nośnej osiadał na elemencie (uwaga: przed wlaniem do kubka pistoletu, należy lakier dobrze wymieszać w puszce), natomiast rozcieńczalnik jak najszybciej odparowywał z jego powierzchni. Warto pamiętać, że przed kolejną porcją lakieru, należy z powierzchni dokładnie usuwać odkurz. Trzeba tu zachować dużą ostrożność; odkurz usuwa się ścierką antypyłową bez wcierania w lakier, delikatnymi muśnięciami. Zbyt stanowcze przecieranie może spowodować, że będą widoczne smugi na powierzchni. Zawsze warto wcześniej przetrenować te czynności na próbnych natryskach. Tą metodą nakłada się jeszcze 2, 3 warstwy, oceniając jakość wzrokowo. Aby uzyskać właściwy efekt, należy kilkukrotnie wykonać próby wylakierowania.

 

Po wyschnięciu – w zależności od producenta – do kilku dni w pomieszczeniach wewnętrznych, nie ma potrzeby zabezpieczania powierzchni lakierem bezbarwnym. Jeśli trzeba położyć lakier bezbarwny, to jest to możliwe w ciągu 24 godzin od polakierowania. Lakier bezbarwny nakłada się dwuetapowo, najpierw cienką warstwę, a po jej odparowaniu warstwę pełną.

Estetyka tak polakierowanych całych karoserii lub jedynie fragmentów samochodów jest dość dyskusyjna, niemniej jeśli klient sobie życzy, to również taką usługę – bez zbędnych komentarzy – należy umieć wykonać.

Autorzy:

Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski

fot3-2chromfot3-1chrom

Zobacz również
  • System odsysania pyłów szlifierskich ważną częścią warsztatu lakierniczego

    Myśląc o budowie nowoczesnego, efektywnego i przyjaznego dla pracowników warsztatu lakierniczego nie można zapomnieć o odsysie pyłów szlifierskich. Najważniejszym jest fakt szkodliwości takich pyłów dla zdrowia. Ekonomiczny aspekt to oszczędność materiałów ściernych, redukcja czasu pracy, …

    System odsysania pyłów szlifierskich ważną częścią warsztatu lakierniczego
  • Zmiany w branży lakierniczej w Polsce

    Końcówka lat 60. ubiegłego wieku w polskiej motoryzacji przyniosła rewolucyjne zmiany. Rozpoczęcie licencyjnej produkcji Fiata 125 wymusiło wprowadzenie do wielu branż technologii znanych w ówczesnej, przaśnej rzeczywistości, jedynie w teorii. Materiały i narzędzia trzeba było …

    Zmiany w branży lakierniczej w Polsce
  • Podkłady aspartanowe – rewolucyjne oszczędności dzięki nowoczesnej technologii

    Można zadać sobie pytanie: podkłady aspartanowe – co to w ogóle za wymysł ? Większość lakierników odpowie, że od zawsze używa podkładów na bazie żywic akrylowych i jak do tej pory doskonale im się sprawdzają. …

    Podkłady aspartanowe – rewolucyjne oszczędności dzięki nowoczesnej technologii
  • Brudna i mokra robota

    Za każdym razem, kiedy otrzymuję pytanie co to jest detailing, zaczynam od słowa Czyszczenie. Nie bez powodu użyłem dużej litery, ponieważ z perspektywy detailera jest to naprawdę czyszczenie przez duże C. Nie takie zwykłe mycie, …

    Brudna i mokra robota
  • SPECTRAL KLAR 565-00, POWRÓT LEGENDY

    Spectral KLAR 565 doczekał się następcy – Spectral KLAR 565-00. To kolejny produkt, który zrewolucjonizuje rynek autorefinish. Jego cechy, w połączeniu z innymi elementami technologii Spectral 2.0, pozwalają nawet kilkukrotnie skrócić proces naprawy samochodu niezależnie …

    SPECTRAL KLAR 565-00, POWRÓT LEGENDY

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie