Odbyła się konferencja prasowa na temat akcji „Karta Ratownicza w pojeździe” organizowanej przez Związek Dealerów Samochodów, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Państwową Straż Pożarną
Coraz bardziej złożona konstrukcja pojazdów, stawia zespoły ratownicze przed poważnym wyzwaniem. Traci się zbyt wiele czasu na wydostawanie ofiar wypadków uwięzionych w ich pojazdach. Pomocą dla zespołów straży pożarnej jest Karta Ratownicza przyspieszająca akcję ratowniczą
Karty Ratownicze (Rescue Sheets) to projekt realizowany na terenie Europy od ponad dekady. W jej przygotowanie w pierwotnej wersji były zaangażowane dwie organizacje – niemiecki ADAC oraz Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA. W Polsce projekt pod nazwą „Karta Ratownicza w pojeździe” jest realizowany od 2014 roku przez Związek Dealerów Samochodów i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Państwową Straż Pożarną. Akcja jest inicjatywą ogólnoeuropejską.
Karta Ratownicza to ustandaryzowana informacja przedstawiająca schemat pojazdu z zaznaczonymi na nim najważniejszymi elementami bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego, elementami mechanicznymi, konstrukcyjnymi i wysokonapięciowymi. Wiedza dotycząca ulokowania (krytycznych dla przebiegu akcji ratowniczej) elementów takich jak wzmocnienia karoserii, lokalizacja akumulatora czy zbiorników paliwa jest niezwykle istotna dla zespołów ratowniczych. Karta Ratownicza również wskazuje miejsca, w których wzmocnienia konstrukcyjne mogą uniemożliwić, bądź znacząco utrudnić przecięcie karoserii, co jest niezbędne do uwolnienia poszkodowanych.
14 czerwca w salonie Hyundai Motortest w Warszawie odbyła się specjalna konferencja prasowa, na której przedstawiono akcję oraz przede wszystkim zaprezentowano jak wygląda karta ratownicza do pojazdu elektrycznego i jak ją stosować „elektryka”. To właśnie pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi, przede wszystkim hybrydy, elektryki i pojazdy wodorowe w ostatnim czasie budzą największe obawy, ponieważ konstrukcja tych pojazdów jest dużo bardziej skomplikowana, a co za tym idzie ewentualna akcja ratownicza z ich udziałem może być trudniejsza. Wydaje się, że dla tego typu aut karta ratownicza będzie w przyszłości koniecznością. W konferencji udział wzięli przedstawiciele Związku Dealerów Samochodów, Państwowej Straży Pożarnej, Komendy Głównej Policji oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Karta Ratownicza nie tylko przyspiesza akcje uwalniania poszkodowanych z rozbitych samochodów, ale również pozwala w szybki sposób poznać schemat budowy pojazdu oraz lokalizacji systemów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu akcji ratowniczej. Dzięki temu, zespoły odnajdują również bezproblemowo lokalizację pirotechnicznych napinaczy pasów, poduszek powietrznych, zbiorników paliwa czy przewodów wysokiego napięcia, bo to one są najbardziej niebezpieczne zarówno dla poszkodowanych jak i ratowników – powiedział Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.
Dlaczego karta ratownicza w samochodzie jest ważna? Badania mówią nawet o 30-procentowym skróceniu czasu na akcji ratowniczej. To są bardzo cenne sekundy i minuty kiedy pomagamy osobom poszkodowanym w wypadkach. A pomagamy bardzo dużo. W ubiegłym roku to jest 74 tysiące zdarzeń na drogach, a w 2022 to jest już 27 tysięcy interwencji jeżeli chodzi o wypadki. Widać, że praktycznie przy każdym z tych zdarzeń przyda się karta ratownicza. – powiedział brygadier Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.
Obserwujemy poprawę bezpieczeństwa. Od wielu lat liczba wypadków drogowych, a co za tym idzie osób, które straciły życie czy zostały ranne, maleje. Ale nie jest to oczywiście poziom, który by nas satysfakcjonował – powiedział z kolei podkomisarz Mariusz Kurczyk z Komendy Głównej Policji. Przed policjantami, jak i społeczeństwem jeszcze dużo pracy, aby dojść do poziomu, w którym na polskich drogach nie będzie żadnych ofiar śmiertelnych. W związku z nadchodzącym długim weekendem planujemy m.in. zwiększyć liczbę patroli kontrolujących ruch drogowy – dodał.
Elementy niezbędne do akcji to oczywiście karta ratownicza, którą można pobrać i wydrukować samemu ze strony www.kartyratownicze.pl. Ważne jest, żeby karta była wydrukowana w kolorze. Kartę umieszcza się za osłoną przeciwsłoneczną po stronie kierowcy. Dodatkowo na pojeździe należy umieścić specjalną żółto-czerwoną nalepkę, która dla ekip ratowniczych jest informacją, że karta znajduje się w pojeździe. Z uwagi na skomplikowanie współczesnych pojazdów i szeroką gamę modelową zaleca się, żeby kartę dobierać w salonie samochodowym lub warsztacie. W salonach i warsztatach biorących udział w akcji można także bezpłatnie otrzymać nalepkę.
Więcej informacji:
Paweł Tuzinek
+48 694 24 69 21
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publikuje wyniki za Q1 2024 Najważniejsze informacje Q1 2024 (w porównaniu z Q1 2023) Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, dzięki wzrostowi wolumenu sprzedaży zarówno w segmencie farb, …
AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …
Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …