• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Identyfikacja oraz naprawa elementów karoserii wykonanych z tworzyw sztucznych cz.1

Identyfikacja oraz naprawa elementów karoserii wykonanych z tworzyw sztucznych cz.1

Wszystkie z głównych rodzajów tworzyw sztucznych należą do jednej z dwóch szerokich kategorii: termoplastycznych lub termoutwardzalnych, które odnoszą się do ich podstawowego składu chemicznego oraz właściwości fizycznych.
Termoplastyczne i termoutwardzalne.

Tworzywa termoplastyczne stanowią zdecydowaną większość w ogólnej puli najczęściej stosowanych tworzyw w przemyśle motoryzacyjnym, sprzętach gospodarstwa domowego i rekreacyjnych. Termoplasty składają się z długich łańcuchów molekularnych węgla, które mogą przemieszczać się między sobą. Podgrzane tworzywo tej kategorii staje się płynne i plastyczne, a po schłodzeniu znowu staje się ciałem stałym. Termoplasty można przetwarzać wielokrotnie, jednak po każdym kolejnym przetworzeniu pogarszają się ich właściwości mechaniczne oraz walory użytkowe, na skutek zjawisk depolimeryzacji i degradacji tworzących te tworzywa polimerów lub żywic.

Tworzywa termoutwardzalne różnią się od termoplastycznych tylko jedną cechą budowy atomowej. Cząsteczki węgla w tego typu tworzywach tworzą połączenia krzyżowe z najbliższymi molekułami węgla w innej. Ta prosta różnica całkowicie zmienia charakter i cechy użytkowe duroplastów. Elementy wytwarzane z tego typu tworzyw powstają najczęściej poprzez wstrzykiwanie pod bardzo wysokim ciśnieniem wymieszanych składników do form wtryskowych, w których zachodzi zjawisko polimeryzacji. Po zakończeniu reakcji proces jest nieodwracalny. Ponowne poddanie elementu wpływowi wysokiej temperatury doprowadzić może wyłącznie do jego zniszczenia. Tworzywa termoutwardzalne cechuje bardzo wysoka twardość i tak jak w przypadku betonu powstałej mieszaniny nie można doprowadzić do rozpadu na składniki pierwsze.

Tworzywa termoplastyczne to najbardziej rozpowszechniona klasa tworzyw.

Termoplasty są najpopularniejszą grupą tworzyw stosowanych przez człowieka. Zawdzięczają to przede wszystkim kosztom wytwarzania z nich elementów użytkowych.

Najpopularniejsze tworzywa termoplastyczne to:
polipropylen (PP) – stosowany przy produkcji zderzaków, naczyń, rur, odlewnictwie protez, oraz poszyć bocznych zderzaków,
polietylen (PE) – obudowy akumulatorów, błotniki motocykli, zbiorniki cieczy, naczynia, narty, liny alpinistyczne,
ABS – nadkola, owiewki motocyklowe, wykończenia wnętrz, kratki grilli przednich, przyciski, sprzęt sportowy, elementy broni palnej, sprzęt AGD,
poliwęglany (PC) – szyby kasków, panele nadwozia, zderzaki, płyty CD,
nylon – zbiorniki płynu chłodzącego, kolektory dolotowe, panewki łożysk, rury, liny,
winyl (PVC, PCW), pokrowce, elektroizolacje, listwy wykończeniowe, płyty gramofonowe.symbols-tpo

Pomimo występowania produktów termoplastycznych, wyroby z żywic termoutwardzalnych są nadal bardzo powszechne. Jedyną ich wadą jest to, że formy do odlewów ciśnieniowych z duroplastów są bardzo drogie i sprawdzają się wyłącznie w produkcjach wielkoseryjnych oraz przy produkcji części wielkogabarytowych. Tworzywa sztuczne termoutwardzalne są zwykle tworzone przez reakcję chemiczną między dwoma składnikami ciekłymi. Po ich zmieszaniu następuje zjawisko sieciowania prowadzące do powstania tworzywa sztucznego. W zależności od rodzaju żywicy reakcja sieciowania może być także katalizowana przez wilgoć zawartą w powietrzu lub poprzez temperaturę. W każdym przypadku, w wyniku wzajemnych połączeń łańcucha molekularnego struktura otrzymanego materiału kompozytowego jest inna niż każdego z elementów składowych. Usieciowane żywice syntetyczne stają się materiałami konstrukcyjnymi o bardzo korzystnych właściwościach mechanicznych.

Najpopularniejsze żywice termoutwardzalne to :

Epoksydowa – wypełniacze, kleje do kompozytów z włókna szklanego i włókna węglowego,

Uretanowa – kleje, zderzaki samochodowe, błotniki, łóżka w ciężarówkach,

Poliestrowa – kadłuby łodzi z włókna szklanego, panele nadwozia, wypełniacze.

Kluczem do właściwej naprawy elementu wykonanego z tworzywa sztucznego jest prawidłowe określenie jego typu oraz dobranie właściwej technologii naprawy. Po określeniu rodzaju tworzywa dobiera się do pracy odpowiednie narzędzia lub kleje.

urethane

Dobór metody i narzędzi w oparciu o rodzaj tworzywa sztucznego wg firmy Urethane Supply Company.
Symbol tworzywa, z którego wykonany został dany element lub jego część w większości przypadków można odnaleźć na nim samym. W przypadku braku takiego oznaczenia klasyfikacji dokonuje się poprzez specjalne metodyki oparte na właściwościach fizycznych i składzie chemicznym.

schemat_1

Ponad 95% zderzaków w pojazdach starszych wykonana została z trzech rodzajów tworzyw sztucznych:
TPO, TEO, PP 95%,
PUR 3%,
PC/PBT (Xenoy) 1%,
inne 1%.

Metody oraz narzędzia zalecane do naprawy poszczególnych typów uszkodzeń opisane zostaną w następnej części cyklu.

BR

slot-tab-weldsymbols-pursymbols-pc-pbtsymbols-abs

Zobacz również
  • MS POLIMER – łatwiej i oszczędniej

    Marka Master wprowadziła do swojego portfolio nowy innowacyjny produkt. Jest to masa klejąco-uszczelniająca MS POLIMER przeznaczona do uszczelniania oraz klejenia różnego rodzaju materiałów w dowolnych kombinacjach. Dzięki innowacyjnemu opakowaniu oraz systemowi aplikacji produkt ten znacznie …

    MS POLIMER  – łatwiej i oszczędniej
  • Sprężone powietrze w lakierni

    Jest wiele czynników wpływających bezpośrednio jak i pośrednio na jakość powłok lakierowych jak i prawidłową pracę narzędzi oraz urządzeń warsztatowych. Jednak jakość powietrza dostarczanego do prac lakierniczych ma bezpośredni wpływ na efekty końcowe. Powietrze w …

    Sprężone powietrze w lakierni
  • Wymiana elementów – temat na czasie

      Fot. 2 Technologie takie jak zgrzewanie, lutospawanie czy też nitowanie wiążą się z koniecznością zastosowania odpowiednich urządzeń spełniających wymagania współczesnej karoserii samochodowej. Niezbędne też jest zachowanie podstawowych zasad obowiązujących podczas usuwania uszkodzonego elementu jak …

    Wymiana elementów – temat na czasie
  • Doszkalanie blacharzy

    Polska znana jest w Europie z dobrych i zaangażowanych pracowników, którzy zwykle doskonale radzą sobie w konkurowaniu z pracownikami pochodzącymi z innych państw świata. Dotyczy to również zawodów związanych z naprawami karoserii czyli blacharzy i …

    Doszkalanie blacharzy
  • Weź blachę, młotek i zrób sobie samochód

    – To nie jest szkoła dla blacharzy – piszą informując na Facebooku czym jest Body Work Academy. – To miejsce gdzie pasjonaci chcą przekazywać swoją wiedzę i umiejętności innym pasjonatom – czytamy. Zapraszają na warsztaty. …

    Weź blachę, młotek i zrób sobie samochód

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie