• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)

Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)

Producenci samochodów w dalszym ciągu wykorzystują technologie w celu poprawy ogólnego komfortu i bezpieczeństwa pasażerów pojazdu. Wyposażenie w zintegrowany zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS) staje się standardem w wielu nowych pojazdach. Obejmuje on:

  • system ostrzegania o niebezpieczeństwie kolizji,
  • automatyczne hamowanie awaryjne,
  • aktywny tempomat,
  • asystent pasa ruchu,
  • monitorowania martwego pola,
  • rozpoznawanie znaków drogowych,
  • asystenta parkowania
  • czy chociażby adaptacyjne reflektory, które mogą swym światłem omijać pojazdy czy zmieniać światła drogowe na mijania.

Komisja Europejska, Parlament Europejski i przedstawiciele państw członkowskich poparli zmianę unijnego prawa w zakresie wyposażenia nowych samochodów. Zakłada się, że od maja 2022 r. każde auto będące nowym modelem czy generacją, będzie wyposażone w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa. Od maja 2024 r. ma to obligatoryjne dla wszystkich sprzedawanych nowych samochodów. Nie jest to jeszcze prawo i wymaga dalszego procesu legislacji, zarówno w UE, jak i w państwach członkowskich. Takich zmian, może z pewnymi modyfikacjami, należy się jednak spodziewać.

 

Według planowanych przepisów, pojazdy, niezależnie od wersji wyposażeniowej, będą musiały posiadać system automatycznego hamowania przed przeszkodą, system wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu, system wykrywający zmęczenie i rozkojarzenie kierowcy czy system wspomagający cofanie (czujniki lub kamera).

wykaz-systemow-bezpieczenstwa-adas

Te zaawansowane systemy wspomagające kierowcę często wykorzystują czujniki zintegrowane ze zderzakami pojazdu i panelami, aby wykrywać ruch i bliskość obiektów. Istnieją ograniczenia ich zdolności do prawidłowego działania, gdy ich siła sygnału jest utrudniona przez prace naprawcze lub nadmiernie naniesioną farbę. Z tego powodu producenci motoryzacyjni, tacy jak np. General Motors, ograniczyli prace naprawcze zderzaka z ADAS w celu odnowienia lakieru. Grubość farby nie może przekraczać zaleceń producenta OEM; na przykład General Motors stwierdza, że grubość farby na zderzakach / listwach wyposażonych w ADAS nie może przekraczać 330 µm.

W celu kontroli naprawianych elementów najlepiej zastosować ultradźwiękowe mierniki grubości, które są idealne do pomiaru grubości lakieru w zderzakach samochodowych z tworzywa sztucznego, listwach czołowych i innych częściach zewnętrznych i wewnętrznych. Odczyty grubości powłoki uzyskuje się przez pomiar czasu przejścia fali emitowanej przez głowicę pomiarową stykająca się z powierzchnią poprzez cienką warstwę naniesionego żelu. Wyemitowana fala wędruje poprzez powłokę aż do momentu napotkania materiału o innej gęstości, może to być podłoże lub inna powłoka. Drgania zostają częściowo odbite i jako fala powrotna zarejestrowane przez głowicę pomiarową. Miernik jest tak skonstruowany, że rejestruje jedynie najsilniejsze sygnały i przelicza  je na grubości powłok odczytywanych na wyświetlaczu miernika. Słabsze echa fali odbiciowej są ignorowane.

Zbyt gruba farba wpłynie negatywnie na zdolność czujników do działania, dlatego producenci i warsztaty zajmujące się naprawami powypadkowymi muszą teraz bardziej niż kiedykolwiek mierzyć i kontrolować grubość lakieru podczas procesu lakierowania.

Autor: Agnieszka Karnecka

Specjalista d/s badań powłok i materiałów

 

Zobacz również
  • Nowy lakier bezbarwny CC6750 Ultra Performance Energy System Clear od marki Cromax

    Nowy lakier bezbarwny CC6750 Ultra Performance Energy System Clear to najnowszy z innowacyjnych produktów Cromax®, które pozwalają na jeszcze wydajniejszą pracę warsztatów. Do produkcji stosowana jest technologia żywiczna opatentowana przez firmę Axalta, wiodącego globalnego dostawcę lakierów …

    Nowy lakier bezbarwny CC6750 Ultra Performance Energy System Clear  od marki Cromax
  • Sprytny sposób na wydajniejszą pracę – nowy lakier bezbarwny Speed-TEC Clear Coat 8810

    Lakier bezbarwny Permasolid® Speed-TEC Clear Coat 8810 marki Spies Hecker wyjątkowo szybko schnie w niskiej temperaturze, dlatego też stanowi praktyczny sposób na zwiększenie wydajności warsztatów oraz obniżenie kosztów i pozyskanie dodatkowych klientów. Pionierska technologia firmy Axalta, zastosowana …

    Sprytny sposób na wydajniejszą pracę – nowy lakier bezbarwny Speed-TEC Clear Coat 8810
  • Axalta publikuje 68. Globalny Raport Popularności Kolorów

    Biały pozostaje najpopularniejszym kolorem świata; 81% wszystkich wyprodukowanych samochodów ma nadwozie w neutralnym odcieniu białego, czarnego, szarego lub srebrnego. Na wielu rynkach srebrny traci na rzecz szarego, który jest uznawany za bardziej nowoczesny i luksusowy Popularność odcieni …

    Axalta publikuje 68. Globalny Raport Popularności Kolorów
  • Odszkodowanie z OC sprawcy bez VAT – uchwała Sądu Najwyższego

    Leasing to umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy leasingodawcą (finansującym) a leasingobiorcą (korzystającym). Polega na tym, że firma leasingowa oddaje daną rzecz w użytkowanie leasingobiorcy w zamian za ustaloną w umowie opłatę uiszczaną co miesiąc. Umowę leasingu …

    Odszkodowanie z OC sprawcy bez VAT – uchwała Sądu Najwyższego
  • Mniej pracy, lepszy efekt: Standox pomaga warsztatom wprowadzać nowe metody pracy

    Warsztaty mają już do dyspozycji pierwsze rozwiązania pozwalające im dostosować się do nowej rzeczywistości. Wiele z nich nieustannie zmienia procesy oraz szuka narzędzi i produktów najlepiej odpowiadających ich potrzebom. Grudzień 2020 r. – Wymóg zachowania dystansu społecznego …

    Mniej pracy, lepszy efekt: Standox pomaga warsztatom wprowadzać nowe metody pracy

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się