Za kulisami lakierowania 2017 Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+
Spies Hecker, jedna z trzech marek renowacyjnych należących do firmy Axalta Coating Systems, wiodącego globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych, od trzech lat odpowiada za lakierowanie bolidów zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport w charakterystyczne barwy Srebrnych Strzał. Lakiery marki Spies Hecker znalazły się również na modelu Mercedes F1 W07 Hybrid 2016, który zdobył dla zespołu tytuł mistrza świata.
Bolid 2017 Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+ przyciąga wzrok. Hasło EQ, pochodzi od angielskiego Electric Intelligence (czyli „elektryczna inteligencja”) i nawiązuje do wartości jakimi kieruje się marka Mercedes-Benz, czyli emocji i inteligencji. Nowa nazwa modelu znalazła swoje odzwierciedlenie w projekcie graficznym W08. Na pojeździe znajdziemy elektryzujący niebieski kolor, którego wzór prezentuje przepływ powietrza wzdłuż samochodu, od przedniego skrzydła do tylnych krawędzi osłon bocznych. Subtelne, zielone i niebieskie linie sprawiają wrażenie ruchu nawet kiedy bolid stoi w miejscu. Całość przywołuje na myśl obraz rozpędzonego bolidu, który iskrzy się, jakby był cały naładowany energią elektryczną. Na torze wygląda to wprost spektakularnie.
Biorąc pod uwagę zarówno stopień skomplikowania lakierowania, jak i nową konstrukcję bolidu zoptymalizowaną pod kątem nowych przepisów dotyczących aerodynamiki – jak trudne było osiągnięcie tak olśniewającego efektu?
Czas, start!
Prace nad projektem graficznym bolidu na sezon 2017 rozpoczęły się jeszcze w trakcie trwania sezonu 2016. Projektanci z fabryki Mercedes AMG Petronas w angielskim Brackley oraz designerzy z Daimler AG w Niemczech opracowują koncepcje, które następnie są przedstawiane zespołowi managerów. Projektanci ściśle współpracują z Andrew Moodym, Head of Paint and Graphics Mercedes-AMG Petronas Motorsport, który wraz ze swoim 15-osobowym zespołem jest odpowiedzialny za odtworzenie projektu na bolidzie.
„Dzielimy się swoimi spostrzeżeniami, ale nie na temat stopnia skomplikowania lub trudności jednorazowego lakierowania, lecz na temat tego, jak w łatwy sposób można dany wzór precyzyjnie odtworzyć setki lub tysiące razy w bardzo wąskich przedziałach czasowych w trakcie sezonu” – wyjaśnia Moody.
Po zaakceptowaniu ostatecznego projektu Moody otrzymuje wygenerowaną komputerowo wizualizację nowego bolidu. Na jej podstawie zespół odtwarza zaprojektowany wzór na kilku elementach – w tym roku były to osłony boczne i boki nadwozia. Polakierowane panele są fotografowane, a zdjęcia są wysyłane do projektantów. W razie potrzeby nanoszone są poprawki.
Zielone światło
„Kiedy wszyscy są już zadowoleni z rezultatów, odwiedzają nas osoby decyzyjne, aby na żywo ocenić ostateczny efekt. Gdy otrzymujemy zielone światło, lakierujemy w nowych barwach model z poprzedniego sezonu, żeby mieć lepszy obraz sytuacji” – mówi Moody.
Bolid Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+ na sezon 2017, który zaprezentowano 23 lutego na angielskim torze Silverstone, został pokryty trzynastoma kolorami, z których żaden nie jest dostępny w sprzedaży. Na paletę składa się: pięć odcieni zielonego, trzy odcienie niebieskiego, cztery odcienie koloru srebrno-grafitowego i główna barwa, czyli Stirling Silver, nazwana na cześć Stirlinga Mossa, kierowcy Mercedesa z 1955 r.
Podczas pracy nad bolidami zespół Paint and Graphics korzysta z różnych produktów marki Spies Hecker. Lakiernicy zaczynają od aplikacji gruntu reagującego Priomat® Wash Primer 4075. Produkty: Permasolid® HS Vario Primer Surfacer 5340, wypełniacz gruntujący o wysokiej zawartości części stałych oraz Permasolid® HS Performance Surfacer 5320, szybkoschnący, dwuskładnikowy wypełniacz do szlifowania, to dwa kluczowe produkty wykorzystywane przez zespół Mercedesa podczas przygotowywania podłoża przed aplikacją lakieru bazowego Permahyd® Hi-TEC Base Coat 480.
„Podzespoły wykańczamy niezawodnym lakierem bezbarwnym Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650, a jeśli zależny nam na szybkości i krótkim czasie schnięcia – lakierem Permasolid® HS Speed Clear Coat 8800” – mówi Moody.
Skomplikowany projekt graficzny samochodu stawia wiele wyzwań przed Moodym i jego zespołem Paint and Graphics. „Nawet po wyczerpującym szkoleniu z aplikacji nowego wzoru, lakierowanie bolidu zajmuje ok. 150 godzin, z czego na nos i tylne skrzydło przypada po 12 godzin” – wyjaśnia Moody.
Na przestrzeni całego sezonu zespół lakieruje tysiące elementów i części, czasami nawet 150 sztuk w ciągu tygodnia. „Niezawodność i szybkość aplikacji są kluczowe; nie mamy czasu na poprawki. Spies Hecker nam to gwarantuje” – dodaje.
Cienka linia nadwozia
Skomplikowane linie, wzory i efekty przecinają różne elementy nadwozia. Wszystkie wymienne komponenty muszą być nie tylko idealnie dopasowane, lecz także precyzyjnie polakierowane zgodnie z kolorem i odcieniem sąsiadującego elementu. Uzyskanie właściwego efektu jest prawdziwym wyzwaniem dla lakierników.
„Korzystamy ze specjalnie zaprojektowanych szablonów, które imitują nadwozie bolidu i umożliwiają precyzyjne odwzorowanie każdego elementu pod względem wielkości oraz kształtu, a co najważniejsze – także kolorów, cieni i grafiki. Jeśli trzy panele schodzą się w jednym miejscu, a srebrny lakier stopniowo staje się coraz jaśniejszy w pobliżu łączenia tych trzech paneli, trudno jest precyzyjnie polakierować wszystkie trzy panele. Specjalne szablony są niezbędne. System Permahyd Hi-TEC doskonale sprawdza się podczas aplikacji różnych kolorów i złożonych wzorów. Ponadto, umożliwia maskowanie natychmiast po odparowaniu. W tym roku rozpoczęliśmy stosowanie cyfrowych masek, które ułatwiają nam odtwarzanie linii z projektu”.
„Tegoroczne wykończenie jest wyjątkowe i wygląda fantastycznie. Bardzo nas cieszy, że system Spies Hecker Hi-TEC Performance System po raz kolejny dowiódł swojej niezawodności, szybkości aplikacji i wydajności, zapewniając przy tym znakomitą precyzję koloru. Co więcej, doskonale sprawdza się w trudnych warunkach panujących na torach F1” – mówi Joachim Hinz, Spies Hecker Brand Manager na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
„Zawsze jesteśmy zainteresowani nowymi rozwiązaniami od marki Spies Hecker, chcemy mieć pewność, że jesteśmy na bieżąco z najnowszymi produktami i technikami lakierniczymi” – podsumowuje Moody.
Więcej informacji o marce Spies Hecker i jej współpracy z zespołem Mercedes-AMG Petronas Motorsport można uzyskać na stronie www.spieshecker.pl/F1speed.
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publikuje wyniki za Q1 2024 Najważniejsze informacje Q1 2024 (w porównaniu z Q1 2023) Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, dzięki wzrostowi wolumenu sprzedaży zarówno w segmencie farb, …
AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …
Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …