• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Drewniane felgi dla Flintstonów

Drewniane felgi dla Flintstonów

(fot.1) Firma Attention!Wheels – importer amerykańskich felg Lexani, zleciła mi kolejne, nietypowe zadanie. Znów chodziło o coś oryginalnego na targi motoryzacyjne. Tym razem postanowiłem nadać felgom efekt drewna. Kolejne felgi Flintstonów okazały się pomysłem, który po wyeksponowaniu na targach Poznań Motor Show, robił ogromne wrażenie. Zwiedzający łatwo ulegali złudzeniu, że mają do czynienia z drewnianą felgą. Po targach motoryzacyjnych, firma Attention!Wheels, pracę wyeksponowała w swojej siedzibie w Poznaniu, jako kolejną ofertę – custom design.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush na odważniku turniejow

(fot. 2) Pracę rozpocząłem od fotografii w terenie. Pojechałem do pobliskiego lasu. Chciałem poszukać możliwie najatrakcyjniejszego przekroju ściętego drzewa. Przekroje fotografowałem na dużym zoomie i długo obserwowałem strukturę wieloletnich słoi oraz pęknięcia rozchodzace się od rdzenia.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush na odważniku turniejow

(fot. 3) Na komputerze wyselekcjonowałem najepsze zdjecia. Następnie wykonałem projekt cyfrowy i przedstawiłem go klientowi. Chciałem mieć pewność, że zaakceptuje rodzaj drewna oraz stopień jego popękania. Wstępne prace wymagały przygotowania szablonów podkreślających najgłębsze szczeliny spękanej struktury. Właściwie, to chciałem, aby felga imitowała wielki plaster świeżo ściętego drzewa. Szablony szczelin wyciąłem w samoprzylepnej folii maskującej, którą nałożyłem na felgę za pomocą papieru transferowego. Ułożone promieniście pęknięcia pomalowałem sepią. Używałem dekoracyjnego pistoletu natryskowego typu mini-jet.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush na odważniku turniejow

(fot. 4) Zdemontowałem szablony samoprzylepne. Sprawdziłem, czy pęknięcia maja realistyczny układ. Następnie, podczas obracania felgi, nadawałem jej koliście ułożone słoje. Felgi były odlewem, więc nie było możliwe oddzielenie frontu od obręczy. To bardzo utrudniało malowanie efektów specjalnych, szczególnie tych, które zostały wykonane bez pomocy aerografu. Naturalne uszkodzenia, popękania i nierówności drewna zostały wydrapane drucianą szczoteczką.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush na odważniku turniejow

(fot. 5) Rozpocząłem mozolne wydrapywanie nożykiem, igiełką i druciana szczoteczką wszystkich krawędzi popękań i słojów. Było to mozliwe, gdyż do tej pory używałem lakieru bazowego, który bez utwardzacza daje się łatwo ścierać lub zmywać. Wykonywałem różne zabiegi preparowania powierzchni, pomiędzy którymi cieniowałem aerografem wydrapywane miejsca. Gdy struktura zaczęła przypominać prawdziwe drewno, całość została przykryta grubą warstwą lakieru bezbarwnego z utwardzaczem. Po zeszlifowaniu na mokro papierem o gramaturze 1000 uzyskałem pierwotną, gładką powierzchnię, a wcześniej wypukłe rowki i artystyczne zadrapania jeszcze bardziej zostały uwypuklone.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush na odważniku turniejow

(fot. 6) Podczas korekty końcowej, należy uważać, aby nie przyciemnić obrazu. Dodatkowe efekty realistyczne, jak przetarcia i przebarwienia, zostały wykonane delikatnie zamoczoną w rozpuszczalniku ściereczką matującą i wacikami higienicznymi. Z tymi efektami należy postępować z wyczuciem, aby nie wytrawić rozpuszczalnikiem zbyt dużo lakieru. Na tym etapie felgi zostały pokryte grubą warstwą lakieru bezbarwnego, który po utwardzeniu, kolejny raz, został zmatowiony i zeszlifowany. Uwaga! Czasami można przeszlifować krawędzie felgi. Teraz można było wykonać ostatnie podbarwienia i korekty. Warto dużo obserwować i starać się przenieść to co widzimy na malowaną pracę. W końcowej fazie, w drewnianej kompozycji został pogłębiony efekt światła i cienia, co nadało jeszcze większej przestrzeni i co było głównym atutem całej pracy.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush na odważniku turniejow

Felgi Flintstonów dawały możliwość zaprezentowania całego przekroju umiejętności technicznych, kolorystycznych i kompozycyjnych. Gotowa felga została pięknie wyeksponowana na stanowisku targowym Motor Show Poznań. Felgi były dużą atrakcją reklamową. Zwiedzający chętnie je fotografowali.

Andrzej Karpiński

www.airbrush.com.pl

Zobacz również
  • Sposób na blaszaną wyrwę – technika airbrush

    fot. 01 Witam w kolejnym odcinku o technice airbrush. Dzisiaj przedstawię sposób na namalowanie wyrwy w kawałku blachy. Ten dość popularny motyw jest stosowany także do pokazania dziury po kuli z pistoletu. Całość pracy powinna …

    Sposób na blaszaną wyrwę – technika airbrush
  • Kolejne badania poliuretanowych powłok ochronnych RANGERS

    Poliuretanowa powłoka ochronna RANGERS została poddana kolejnym badaniom. Firma Troton Sp. z o.o. zdecydowała się na przeprowadzenie testów, by móc uzyskać informację jak ich produkt będzie wyglądał po 3 letnim okresie starzenia. Opierano się na …

    Kolejne badania poliuretanowych powłok ochronnych RANGERS
  • Techniki airbrush: Sposób na bańki mydlane

    Dzisiaj chciałbym zaprezentować pozornie proste ćwiczenie – popularne bańki mydlane. To jednak trudny temat i bardzo abstrakcyjny. Ponieważ bańki mydlane są w rzeczywistości przeźroczyste, malujemy to co się w nich odbija. Podobnie jak nie malujemy …

    Techniki airbrush: Sposób na bańki mydlane
  • Gitara Ibanez – lizak

    Otrzymałem bardzo ciekawe zlecenie. Właściciel modyfikowanej na zamówienie gitary elektrycznej Ibanez, zwrócił się o nadanie jej oryginalnego wyglądu. Zasugerował, że tematem może być coś spożywczego i słodkiego. Wspólnie z klientem doszliśmy do wniosku, że najlepszy …

    Gitara Ibanez – lizak
  • Żak po profesorsku

    Zloty pojazdów zabytkowych, spotkania miłośników oldtimerów, imprezy i prezentacje organizowane są w całym kraju, powstają – również prywatne – muzea, coraz ciekawsze zbiory gromadzą kolekcjonerzy. Klasyczna motoryzacja fascynuje i przyciąga, rośnie więc zapotrzebowanie na usługi …

    Żak po profesorsku

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie