• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Długa droga do ostatniego etapu

Długa droga do ostatniego etapu

Ostatni etap, który wieńczy prace lakiernicze to polerowanie. Ile czasu lakiernik musi poświęcić na tę czynność zależy między innymi od jakości powierzchni oraz ilości zanieczyszczeń jakie na niej pozostały.

O tym jak wygląda powierzchnia po lakierowaniu w największym stopniu decyduje staranność i skrupulatność, z jaką cały proces został wykonany. Ważne jest również miejsce, w którym tę czynność przeprowadzamy.

Nie mniej jednak, możemy dysponować najwyższej klasy kabiną lakierniczą, a powierzchnie elementów mogą być po lakierowaniu zanieczyszczone. Z podobnymi problemami spotykamy się również w trakcie lakierowania (produkcyjnego) – niezbędna jest wtedy ingerencja osoby polerującej.

 

Niektórym wyposażenie warsztatu lakierniczego kojarzy się jedynie z pistoletami natryskowymi, kompresorem oraz sprzętem szlifierskim. Co prawda można wykonywać naprawy lakiernicze korzystając jedynie z wymienionego wyżej zestawu, ale czy możemy tu mówić o pełnym wyposażeniu? Odpowiedź jest oczywiście negatywna.

 

W takim razie co jest niezbędne w warsztacie lakierniczym, aby uniknąć późniejszych problemów, które powodują irytację lakiernika. Wielokrotnie spotkałem się z opinią lakierników o różnych produktach lakierniczych, że są za gęste lub za rzadkie przez co ich nakładanie jest utrudnione. Dlatego warto wyposażyć się w kubek forda, który pomaga zmierzyć lepkość danej mieszanki. Pamiętajmy tutaj o pomiarze temperatury natrysku, ponieważ im większa temperatura tym gęstość się zmniejsza, a w niskich temperaturach zdecydowanie się zwiększa. Tutaj przychodzi nam z pomocą producent marki Profix, który umieszcza wszystkie niezbędne informacje w karcie technicznej produktu. W związku z tym pamiętajmy, aby prowadzić pomiar wilgotności powietrza i temperatury w lakierni. Materiały lakiernicze konwencjonalne jak i wodne mają określone warunki pracy, a wiele wad lakierniczych powstaje, gdy ich nie przestrzegamy.

 

Następne urządzenie, które okazuje się bardzo pomocne to miernik grubości powłoki lakierniczej. Obecne urządzenia pozwalają na pomiary powierzchni stalowych, stalowych-ocynkowanych i aluminiowych. Bardziej zaawansowany sprzęt może dokonać pomiaru na powierzchniach plastikowych, niestety cena tych urządzeń ogranicza powszechne ich stosowanie.  Już w momencie przyjmowania samochodu do naprawy będziemy mogli wstępnie stwierdzić, czy pojazd był wcześniej naprawiany, a po wykonaniu naprawy zbadamy czy nie przekroczyliśmy grubości powłoki zalecanej przez producenta.

 

Co z doborem koloru? Tutaj przychodzi innowacyjne rozwiązanie – System Profix Refinish z dyspenserem MC MIX, który jest samodzielną jednostką, która zastępuje mieszalnik z miksami. Takie rozwiązanie niesamowicie zwiększa wydajność pracy, zwiększa dokładność oraz eliminuje czynnik ludzki, czyli przykładowo błąd podczas nalewania receptury. Maszyna nalewa zadany kolor z dokładnością nieosiągalną w mieszalniach, więc istnieje możliwość nalania nawet bardzo małej ilości. Układ „spektrofotometr – Cloud – MC MIX”, jest najbardziej optymalny, czyli wykonujemy pomiar za pomocą spektrofotometru ADAM 5, przesyłamy pomiar do aplikacji Cloud z dowolnego urządzenia mobilnego i możemy od razu zmieszać znalezioną i dobarwioną recepturę w MC MIX.

 

Teraz czas wspomnieć o zaniedbaniach jakie przytrafiają się na poszczególnych etapach pracy w lakierniach, które mają ogromny wpływ na efekt końcowy.

 

Na początek odpowiedni rodzaj zmywacza. Spotkałem się z przypadkami, gdy używano benzyny ekstrakcyjnej, ale również nieodpowiednich rozcieńczalników, które zamiast oczyścić i odtłuścić powierzchnię jeszcze mocniej ją zanieczyściły. Stąd to już tylko jeden krok do sytuacji, gdy podłoże ze względu na złe przygotowanie nie zapewnia odpowiedniej przyczepności.

 

Bardzo często lakiernicy chcąc skrócić czas naprawy stosują tylko podkład wypełniający bez odpowiedniego zagruntowania podłoża. Korzystają przy tym z produktów nie sprawdzając czy dany podkład ma przyczepność do określonego podłoża (np. aluminium, ocynk). To prowadzi do rozwarstwiania się powłoki oraz skraca żywotność wykonanej naprawy. Warto skorzystać z dostępnych w technologii renowacyjnej dwóch grup gruntów – epoksydowego lub reaktywnego. Tutaj mała uwaga – na grunt reaktywny nie można nakładać szpachlówki poliestrowej, ze względu na możliwą reakcję chemiczną i utratę przyczepności.

 

Docieramy do naszej warstwy dekoracyjnej. Na obszarze, gdzie będzie nakładany lakier bazowy szlifujemy papierami o gradacjach wskazanych w instrukcjach, a miejsca gdzie będzie wykonywane przejście wymaga mniejszych gradacji lub włókniny szarej lub ”miodowej” zastosowanej razem z pastą-żelem do matowania.

 

Na koniec pamiętajmy o odpowiedni strój podczas lakierowania (kombinezon), nie możemy zaraz po pracach szlifierskich bez oczyszczenia wchodzić do miejsca lakierowania. Pamiętajmy, przestrzeganie określonych procedur w trakcie przygotowania do malowania może nas w przyszłości uchronić przed wieloma niemiłymi niespodziankami. Wszystkie odpowiednie procedury pozwolą wykonać pracę lakierowania z możliwie najlepszym efektem. Używając kompletu materiałów jednego producenta możemy być pewni, że wszelkie eksperymenty przy stosowaniu produktów zostały już przeprowadzone w laboratorium i dlatego dostajemy gwarancję na produkty i technologię. Możemy bez obaw stosować też np. metody „mokro na mokro”, a schnięcie produktów będzie przebiegać prawidłowo i we właściwym czasie.

 

 

Marek Lemiszewski

Kierownik działu szkoleń marki Profix

 

Zobacz również
  • Modne kolory nadwozia: rozwój, wdrażanie i renowacja

    Według Globalnego Raportu Popularności Kolorów, opublikowanego przez producenta lakierów Axalta, w 2019 roku Europę zdominował szary. Ale jak przewiduje się przyszłe trendy kolorystyczne i wykorzystuje je w branży lakierów samochodowych? I przede wszystkim jak przeprowadzana jest renowacja takich lakierów? …

    Modne kolory nadwozia: rozwój, wdrażanie i renowacja
  • Podkłady. Który lepszy: epoksyd czy wash primer i dlaczego?

    Czy wash primer jest odrdzewiaczem?. Co daje lepszą ochronę: minimalna reakcja chemiczna podkładu reaktywnego czy bariera epoksydowa?   Korozja to reakcja odsłoniętej powierzchni metalu na oddziaływania zewnętrzne. Spotykamy się z nią na każdym kroku, Co …

    Podkłady. Który lepszy: epoksyd czy wash primer i dlaczego?
  • Ile możesz zarobić jako kolorysta samochodowy? Tajniki pracy

    Szkoły branżowe, które zastąpiły szkoły zawodowe, to jeden z głównych pomysłów ministerstwa edukacji. Na papierze pomysł wydaje się dobry – gospodarka potrzebuje wykwalifikowanych pracowników, a rząd deklaruje, że chce odbudowywać przemysł. Niestety obok pozytywnego efektu …

    Ile możesz zarobić jako kolorysta samochodowy? Tajniki pracy
  • Znajomość klienta pomaga warsztatom przygotować się na przyszłość

    Branża napraw powypadkowych przechodzi konsolidację. Mniej graczy sprawuje kontrolę nad tym, dokąd trafiają uszkodzone pojazdy. Dlatego też warsztaty powinny lepiej przygotować się na przyszłość. Jednym ze sposobów na to, jest uważne słuchanie klientów – tłumaczy …

    Znajomość klienta pomaga warsztatom przygotować się na przyszłość
  • Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)

    Producenci samochodów w dalszym ciągu wykorzystują technologie w celu poprawy ogólnego komfortu i bezpieczeństwa pasażerów pojazdu. Wyposażenie w zintegrowany zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS) staje się standardem w wielu nowych pojazdach. Obejmuje on: system ostrzegania …

    Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się