• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Cieniowanie w praktyce

Cieniowanie w praktyce

Cieniowanie to metoda lakierowania która umożliwia płynne i niezauważalne przejście ze starej powierzchni do nowej, świeżo lakierowanej. Cieniowanie jest bardzo ważne podczas procesu rekonstrukcji powierzchni lakierowanej, ponieważ dopasowanie koloru w 100 procentach i lakierowanie „do kantu” pozostaje niemożliwe.

Techniki malowania mają zdecydowany wpływ na uzyskany ostatecznie odcień lakieru. Używając identycznej mieszanki, dwóch różnych lakierników stworzy różniące się odcienie (Rys. A – element lakierowany; B+C – element sąsiedni, B – Powierzchnia cieniowana).

Biorąc pod uwagę czynniki różnicujące ostateczny kolor powłoki, lakiernicy wielokrotnie przekonali się, że najlepszą metodą dopasowania koloru jest cieniowanie.

 

Kiedy stosować cieniowanie?

 

Najprościej mówiąc; cieniowanie stosujemy, aby uniknąć widocznych różnic pomiędzy naprawianymi elementami karoserii, a pozostałymi, które nie będą pokrywane nową warstwą lakieru.

Stosowanie cieniowania jest niezbędne, fabryki mają bowiem różnych dostawców lakierów, a lakiernie tych samych producentów znajdują się niejednokrotnie nawet w różnych krajach.

Obecne metody lakierowania fabrycznego mogą powodować różnice odcienia w ramach całego nadwozia – można to stwierdzić robiąc pomiary spektrofotometrem. Wyniki takiego badania wskażą zróżnicowane odcienie dla różnych partii karoserii.

 

Jak zacząć?

 

Po pierwsze, kluczową rolę odgrywa poprawne przygotowanie powierzchni. Należy zacząć od oczyszczenia zmywaczem silikonów, a następnie zmatowić je szarą włókniną – najlepiej z dodatkiem pasty matującej.

Gdy powierzchnia jest gotowa, a pozostałe elementy zabezpieczone przez maskowanie, można przystąpić do pracy. Bardzo ważny jest zastosowany sprzęt – najlepiej sprawdzi się pistolet HVLP z manometrem, na którym jest możliwość kontroli ciśnienia natrysku. Sprzęt musi być oczywiście w pełni sprawny, z prawidłowym kształtem natryskiwanego strumienia lakieru.

 

Następnym krokiem przygotowania powierzchni do cieniowania jest natrysk żywicy (np. CP 998 marki Profix), dzięki której cząsteczki lakieru, a szczególnie ziarna metaliczne, ułożą się na powierzchni lakierowanej tak aby przejście lakieru było niezauważalne.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

Natryskiwana na powierzchnię żywica nie może być przesuszona, co wymusza wykonanie prac lakierniczych bez zbędnych przerw. Czas jest wrogiem perfekcyjnego cieniowania.

Należy pamiętać także o stopniowym zmniejszaniu ciśnienia, zbyt wysokie może „postawić” ziarno metaliczne i niekorzystnie wpłynąć na ostateczny wygląd powłoki.

W przypadku wykonywania operacji na dużej powierzchni, musimy pamiętać, aby po zakończeniu pracy usunąć odkurz lakieru przy pomocy szmatki antystatycznej.

 

Jakie błędy lakiernicze najczęściej pojawiają się przy cieniowaniu?

 

  • Częstym błędem jest lakierowanie przy użyciu zbyt wysokiego ciśnienia, co w rezultacie skutkuje „postawieniem” ziarna i zaznaczeniem miejsca przejścia lakieru.
  • Cieniowanie będzie widoczne, jeśli nie zastosujemy żywicy. Szczególnie w przypadku lakierowania jasnych kolorów np. srebrny czy złoty.
  • Ogromnym błędem jest także pominięcie testu rozcieńczalnikowego przed przystąpieniem do lakierowania. Bezwzględnie należy bowiem skontrolować powierzchnię cieniowaną, czy jest stabilna i w pełni utwardzona.
  • Wykonując przejście powinno się unikać lakierowania „do kreski”, tak aby granica nowego lakieru nie była w jednym miejscu, tylko została rozprowadzona z wykorzystaniem miejsca i kształtu elementów karoserii.

 

 

Marek Lemiszewski
Doradca techniczny
Multichem Sp. z o.o.
producent lakierów marki Profix

Zobacz również
  • Jak zostać lakiernikiem?

    Ta profesja może dać dużo satysfakcji. Jednak zanim z tej pracy będzie można czerpać przyjemność, trzeba poznać tajniki zawodu i nabrać trochę doświadczenia. Jak zostać lakiernikiem? A jak być dobrym lakiernikiem? Każdy w swoim zawodzie …

    Jak zostać lakiernikiem?
  • Jak to naprawić?

    Często osoby kupujące używany samochód, nie dowiadują się, jak była jego historia. W efekcie w pierwszym okresie eksploatacji wychodzi szereg różnych defektów, które trzeba naprawiać. Pojawiają się też ukryte lub zamaskowane usterki oraz uszkodzenia powłok …

    Jak to naprawić?
  • Lakierowanie czy polerowanie?

    Naprawa uszkodzonych elementów w kilku, kilkunastoletnich samochodach wymusza przeprowadzenie dodatkowych prac również na nienaprawialnych fragmentach karoserii. Regeneracja i zabezpieczanie powłoki lakierniczej w warsztacie lakierniczym może być także wykonywana jako usługa dodatkowa. Jeśli dodać do tego …

    Lakierowanie czy polerowanie?
  • Axalta świętuje sprzedaż 50 tysięcy spektrofotometrów

      Szybkie, poręczne i dokładne urządzenie bezprzewodowo łączy się z oprogramowaniem kolorystycznym, co przyspiesza pracę warsztatów lakierniczych     Bazylea – Szwajcaria, 20 czerwca 2018 r. – Axalta (NYSE: AXTA), wiodący dostawca kompleksowych cyfrowych narzędzi kolorystycznych w branży …

    Axalta świętuje sprzedaż 50 tysięcy spektrofotometrów
  • Malujemy, lakierujemy

    Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi w szczegółach, a tych szczegółów jest całkiem sporo. Jak unikać zmatowienia, jak uzyskać piękne lśnienie, jak nie dopuścić do defektów …

    Malujemy, lakierujemy

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie