• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Cieniowanie w praktyce

Cieniowanie w praktyce

Cieniowanie to metoda lakierowania która umożliwia płynne i niezauważalne przejście ze starej powierzchni do nowej, świeżo lakierowanej. Cieniowanie jest bardzo ważne podczas procesu rekonstrukcji powierzchni lakierowanej, ponieważ dopasowanie koloru w 100 procentach i lakierowanie „do kantu” pozostaje niemożliwe.

Techniki malowania mają zdecydowany wpływ na uzyskany ostatecznie odcień lakieru. Używając identycznej mieszanki, dwóch różnych lakierników stworzy różniące się odcienie (Rys. A – element lakierowany; B+C – element sąsiedni, B – Powierzchnia cieniowana).

Biorąc pod uwagę czynniki różnicujące ostateczny kolor powłoki, lakiernicy wielokrotnie przekonali się, że najlepszą metodą dopasowania koloru jest cieniowanie.

 

Kiedy stosować cieniowanie?

 

Najprościej mówiąc; cieniowanie stosujemy, aby uniknąć widocznych różnic pomiędzy naprawianymi elementami karoserii, a pozostałymi, które nie będą pokrywane nową warstwą lakieru.

Stosowanie cieniowania jest niezbędne, fabryki mają bowiem różnych dostawców lakierów, a lakiernie tych samych producentów znajdują się niejednokrotnie nawet w różnych krajach.

Obecne metody lakierowania fabrycznego mogą powodować różnice odcienia w ramach całego nadwozia – można to stwierdzić robiąc pomiary spektrofotometrem. Wyniki takiego badania wskażą zróżnicowane odcienie dla różnych partii karoserii.

 

Jak zacząć?

 

Po pierwsze, kluczową rolę odgrywa poprawne przygotowanie powierzchni. Należy zacząć od oczyszczenia zmywaczem silikonów, a następnie zmatowić je szarą włókniną – najlepiej z dodatkiem pasty matującej.

Gdy powierzchnia jest gotowa, a pozostałe elementy zabezpieczone przez maskowanie, można przystąpić do pracy. Bardzo ważny jest zastosowany sprzęt – najlepiej sprawdzi się pistolet HVLP z manometrem, na którym jest możliwość kontroli ciśnienia natrysku. Sprzęt musi być oczywiście w pełni sprawny, z prawidłowym kształtem natryskiwanego strumienia lakieru.

 

Następnym krokiem przygotowania powierzchni do cieniowania jest natrysk żywicy (np. CP 998 marki Profix), dzięki której cząsteczki lakieru, a szczególnie ziarna metaliczne, ułożą się na powierzchni lakierowanej tak aby przejście lakieru było niezauważalne.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

Natryskiwana na powierzchnię żywica nie może być przesuszona, co wymusza wykonanie prac lakierniczych bez zbędnych przerw. Czas jest wrogiem perfekcyjnego cieniowania.

Należy pamiętać także o stopniowym zmniejszaniu ciśnienia, zbyt wysokie może „postawić” ziarno metaliczne i niekorzystnie wpłynąć na ostateczny wygląd powłoki.

W przypadku wykonywania operacji na dużej powierzchni, musimy pamiętać, aby po zakończeniu pracy usunąć odkurz lakieru przy pomocy szmatki antystatycznej.

 

Jakie błędy lakiernicze najczęściej pojawiają się przy cieniowaniu?

 

  • Częstym błędem jest lakierowanie przy użyciu zbyt wysokiego ciśnienia, co w rezultacie skutkuje „postawieniem” ziarna i zaznaczeniem miejsca przejścia lakieru.
  • Cieniowanie będzie widoczne, jeśli nie zastosujemy żywicy. Szczególnie w przypadku lakierowania jasnych kolorów np. srebrny czy złoty.
  • Ogromnym błędem jest także pominięcie testu rozcieńczalnikowego przed przystąpieniem do lakierowania. Bezwzględnie należy bowiem skontrolować powierzchnię cieniowaną, czy jest stabilna i w pełni utwardzona.
  • Wykonując przejście powinno się unikać lakierowania „do kreski”, tak aby granica nowego lakieru nie była w jednym miejscu, tylko została rozprowadzona z wykorzystaniem miejsca i kształtu elementów karoserii.

 

 

Marek Lemiszewski
Doradca techniczny
Multichem Sp. z o.o.
producent lakierów marki Profix

Zobacz również
  • Innowacyjny lakier bezbarwny dla innowacyjnych warsztatów

    Standox, marka lakierów z Wuppertalu, wprowadza na rynek łatwy w użyciu i szybkoschnący lakier bezbarwny Standocryl VOC Performance Pro Clear K9590.   „Standocryl VOC Performance Pro Clear K9590 pozwala osiągać znakomite rezultaty” – mówi Grzegorz Kotliński, Doradca Techniczny …

    Innowacyjny lakier bezbarwny dla innowacyjnych warsztatów
  • Skróć czas swojej pracy nawet o ¼! Poznaj środek ścierny nowej generacji od 3M

    3M™ Fast Cut plus Extreme to nowa pasta polerska o ulepszonym działaniu. Butelka oznaczona zielonym korkiem od firmy 3M jest odpowiedzią na najważniejsze potrzeby fachowców w dzisiejszym świecie – zapewnia najwyższą jakość, pozwala aż o …

    Skróć czas swojej pracy nawet o ¼!  Poznaj środek ścierny nowej generacji od 3M
  • Praktyczne wskazówki od marki Standox: renowacja za pomocą barwionych lakierów bezbarwnych

    Producenci samochodów coraz częściej stosują drogie efekty i wykończenia specjalnie dla konkretnych modeli samochodów. Ich naprawa może stanowić spore wezwanie dla lakierników. Standox – jedna z globalnych marek renowacyjnych z Wuppertalu (Niemcy) – oferuje produkty …

    Praktyczne wskazówki od marki Standox: renowacja za pomocą barwionych lakierów bezbarwnych
  • Nowy lakier bezbarwny od Cromax – CC6500 High Performance VOC Clear

    Marka Cromax® wprowadziła na rynek CC6500 High Performance VOC Clear, wszechstronny lakier bezbarwny, który doskonale sprawdza się w przypadku wszystkich napraw lakierniczych – zarówno punktowych, jak i kompleksowych. Lakier bezbarwny CC6500 High Performance VOC Clear został opracowany …

    Nowy lakier bezbarwny od Cromax – CC6500 High Performance VOC Clear
  • Prosto z Serca: oszczędność energii i czasu dzięki produktom Cromax

    Warsztaty lakiernicze często zmagają się z wysokimi kosztami energii elektrycznej. Dlatego wiele produktów marki Cromax® zostalo opracowane tak, aby umożliwić osiąganie znakomitych rezultatów przy optymalnym zużyciu energii.   Przykładem takiego produktu jest podkład wypełniający PS1084 …

    Prosto z Serca: oszczędność energii i czasu dzięki produktom Cromax

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie