• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Cieniowanie w praktyce

Cieniowanie w praktyce

Cieniowanie to metoda lakierowania która umożliwia płynne i niezauważalne przejście ze starej powierzchni do nowej, świeżo lakierowanej. Cieniowanie jest bardzo ważne podczas procesu rekonstrukcji powierzchni lakierowanej, ponieważ dopasowanie koloru w 100 procentach i lakierowanie „do kantu” pozostaje niemożliwe.

Techniki malowania mają zdecydowany wpływ na uzyskany ostatecznie odcień lakieru. Używając identycznej mieszanki, dwóch różnych lakierników stworzy różniące się odcienie (Rys. A – element lakierowany; B+C – element sąsiedni, B – Powierzchnia cieniowana).

Biorąc pod uwagę czynniki różnicujące ostateczny kolor powłoki, lakiernicy wielokrotnie przekonali się, że najlepszą metodą dopasowania koloru jest cieniowanie.

 

Kiedy stosować cieniowanie?

 

Najprościej mówiąc; cieniowanie stosujemy, aby uniknąć widocznych różnic pomiędzy naprawianymi elementami karoserii, a pozostałymi, które nie będą pokrywane nową warstwą lakieru.

Stosowanie cieniowania jest niezbędne, fabryki mają bowiem różnych dostawców lakierów, a lakiernie tych samych producentów znajdują się niejednokrotnie nawet w różnych krajach.

Obecne metody lakierowania fabrycznego mogą powodować różnice odcienia w ramach całego nadwozia – można to stwierdzić robiąc pomiary spektrofotometrem. Wyniki takiego badania wskażą zróżnicowane odcienie dla różnych partii karoserii.

 

Jak zacząć?

 

Po pierwsze, kluczową rolę odgrywa poprawne przygotowanie powierzchni. Należy zacząć od oczyszczenia zmywaczem silikonów, a następnie zmatowić je szarą włókniną – najlepiej z dodatkiem pasty matującej.

Gdy powierzchnia jest gotowa, a pozostałe elementy zabezpieczone przez maskowanie, można przystąpić do pracy. Bardzo ważny jest zastosowany sprzęt – najlepiej sprawdzi się pistolet HVLP z manometrem, na którym jest możliwość kontroli ciśnienia natrysku. Sprzęt musi być oczywiście w pełni sprawny, z prawidłowym kształtem natryskiwanego strumienia lakieru.

 

Następnym krokiem przygotowania powierzchni do cieniowania jest natrysk żywicy (np. CP 998 marki Profix), dzięki której cząsteczki lakieru, a szczególnie ziarna metaliczne, ułożą się na powierzchni lakierowanej tak aby przejście lakieru było niezauważalne.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

Natryskiwana na powierzchnię żywica nie może być przesuszona, co wymusza wykonanie prac lakierniczych bez zbędnych przerw. Czas jest wrogiem perfekcyjnego cieniowania.

Należy pamiętać także o stopniowym zmniejszaniu ciśnienia, zbyt wysokie może „postawić” ziarno metaliczne i niekorzystnie wpłynąć na ostateczny wygląd powłoki.

W przypadku wykonywania operacji na dużej powierzchni, musimy pamiętać, aby po zakończeniu pracy usunąć odkurz lakieru przy pomocy szmatki antystatycznej.

 

Jakie błędy lakiernicze najczęściej pojawiają się przy cieniowaniu?

 

  • Częstym błędem jest lakierowanie przy użyciu zbyt wysokiego ciśnienia, co w rezultacie skutkuje „postawieniem” ziarna i zaznaczeniem miejsca przejścia lakieru.
  • Cieniowanie będzie widoczne, jeśli nie zastosujemy żywicy. Szczególnie w przypadku lakierowania jasnych kolorów np. srebrny czy złoty.
  • Ogromnym błędem jest także pominięcie testu rozcieńczalnikowego przed przystąpieniem do lakierowania. Bezwzględnie należy bowiem skontrolować powierzchnię cieniowaną, czy jest stabilna i w pełni utwardzona.
  • Wykonując przejście powinno się unikać lakierowania „do kreski”, tak aby granica nowego lakieru nie była w jednym miejscu, tylko została rozprowadzona z wykorzystaniem miejsca i kształtu elementów karoserii.

 

 

Marek Lemiszewski
Doradca techniczny
Multichem Sp. z o.o.
producent lakierów marki Profix

Zobacz również
  • Mercedes-AMG Petronas Motorsport: nowy sezon, nowa grafika, nowy kolor

    Wiele osób myśli, że po zakończeniu sezonu F1 zespoły mają czas na odpoczynek. Nic bardziej mylnego. W tym czasie skupiają się na nieustannym ulepszaniu bolidów i tworzeniu nowych szat graficznych. Przed sezonem 2019 stajnia Mercedes-AMG Petronas …

    Mercedes-AMG Petronas Motorsport: nowy sezon, nowa grafika, nowy kolor
  • Mieszalniki lakiernicze

      Dla naprawy powłoki lakieru, niezbędne jest posiadanie bazy o kolorze zgodnym ze znajdującym się na naprawianym pojeździe. Są dwa podstawowe sposoby jego pozyskania: można udać się z elementem naprawianego pojazdu do mieszalni lakierów, bądź …

    Mieszalniki lakiernicze
  • Fabryki samochodowego piękna

    Kiedy przed laty przygotowywaliśmy tekst o autodetailingu, sporo czasu zajął reaserch informacji i znalezienie osób, które się profesjonalnie takimi usługami zajmowały. Teraz,  po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła autodetailing,  komputer pokazał 12 milionów odniesień w niespełna …

    Fabryki samochodowego piękna
  • Podstępna i zła

    Od początku motoryzacji cichym, ale bardzo groźnym wrogiem samochodów jest korozja. Przez dziesięciolecia różnie sobie z nią radzono, dziś można powiedzieć, że ta zaraza została opanowana. Pod warunkiem zastosowania odpowiednich szczepionek przed, i leków po …

    Podstępna i zła
  • Satysfakcja bez zysku

      Bardzo ważnym, acz niedocenianym etapem zakończenia naprawy samochodu po kolizji drogowej jest finishing. Chodzi o to, aby klient odbierał naprawiony samochód bez usterek, czysty i pachnący.     Z punktu widzenia klienta właściwie naprawione …

    Satysfakcja bez zysku

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie