• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Cieniowanie w praktyce

Cieniowanie w praktyce

Cieniowanie to metoda lakierowania która umożliwia płynne i niezauważalne przejście ze starej powierzchni do nowej, świeżo lakierowanej. Cieniowanie jest bardzo ważne podczas procesu rekonstrukcji powierzchni lakierowanej, ponieważ dopasowanie koloru w 100 procentach i lakierowanie „do kantu” pozostaje niemożliwe.

Techniki malowania mają zdecydowany wpływ na uzyskany ostatecznie odcień lakieru. Używając identycznej mieszanki, dwóch różnych lakierników stworzy różniące się odcienie (Rys. A – element lakierowany; B+C – element sąsiedni, B – Powierzchnia cieniowana).

Biorąc pod uwagę czynniki różnicujące ostateczny kolor powłoki, lakiernicy wielokrotnie przekonali się, że najlepszą metodą dopasowania koloru jest cieniowanie.

 

Kiedy stosować cieniowanie?

 

Najprościej mówiąc; cieniowanie stosujemy, aby uniknąć widocznych różnic pomiędzy naprawianymi elementami karoserii, a pozostałymi, które nie będą pokrywane nową warstwą lakieru.

Stosowanie cieniowania jest niezbędne, fabryki mają bowiem różnych dostawców lakierów, a lakiernie tych samych producentów znajdują się niejednokrotnie nawet w różnych krajach.

Obecne metody lakierowania fabrycznego mogą powodować różnice odcienia w ramach całego nadwozia – można to stwierdzić robiąc pomiary spektrofotometrem. Wyniki takiego badania wskażą zróżnicowane odcienie dla różnych partii karoserii.

 

Jak zacząć?

 

Po pierwsze, kluczową rolę odgrywa poprawne przygotowanie powierzchni. Należy zacząć od oczyszczenia zmywaczem silikonów, a następnie zmatowić je szarą włókniną – najlepiej z dodatkiem pasty matującej.

Gdy powierzchnia jest gotowa, a pozostałe elementy zabezpieczone przez maskowanie, można przystąpić do pracy. Bardzo ważny jest zastosowany sprzęt – najlepiej sprawdzi się pistolet HVLP z manometrem, na którym jest możliwość kontroli ciśnienia natrysku. Sprzęt musi być oczywiście w pełni sprawny, z prawidłowym kształtem natryskiwanego strumienia lakieru.

 

Następnym krokiem przygotowania powierzchni do cieniowania jest natrysk żywicy (np. CP 998 marki Profix), dzięki której cząsteczki lakieru, a szczególnie ziarna metaliczne, ułożą się na powierzchni lakierowanej tak aby przejście lakieru było niezauważalne.

 

Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

Natryskiwana na powierzchnię żywica nie może być przesuszona, co wymusza wykonanie prac lakierniczych bez zbędnych przerw. Czas jest wrogiem perfekcyjnego cieniowania.

Należy pamiętać także o stopniowym zmniejszaniu ciśnienia, zbyt wysokie może „postawić” ziarno metaliczne i niekorzystnie wpłynąć na ostateczny wygląd powłoki.

W przypadku wykonywania operacji na dużej powierzchni, musimy pamiętać, aby po zakończeniu pracy usunąć odkurz lakieru przy pomocy szmatki antystatycznej.

 

Jakie błędy lakiernicze najczęściej pojawiają się przy cieniowaniu?

 

  • Częstym błędem jest lakierowanie przy użyciu zbyt wysokiego ciśnienia, co w rezultacie skutkuje „postawieniem” ziarna i zaznaczeniem miejsca przejścia lakieru.
  • Cieniowanie będzie widoczne, jeśli nie zastosujemy żywicy. Szczególnie w przypadku lakierowania jasnych kolorów np. srebrny czy złoty.
  • Ogromnym błędem jest także pominięcie testu rozcieńczalnikowego przed przystąpieniem do lakierowania. Bezwzględnie należy bowiem skontrolować powierzchnię cieniowaną, czy jest stabilna i w pełni utwardzona.
  • Wykonując przejście powinno się unikać lakierowania „do kreski”, tak aby granica nowego lakieru nie była w jednym miejscu, tylko została rozprowadzona z wykorzystaniem miejsca i kształtu elementów karoserii.

 

 

Marek Lemiszewski
Doradca techniczny
Multichem Sp. z o.o.
producent lakierów marki Profix

Zobacz również
  • 65. Globalny Raport Popularności Kolorów Samochodów na rok 2017 firmy Axalta potwierdza pozycje bieli

    Firma Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA) opublikowała raport dotyczący popularności kolorów na globalnym rynku motoryzacyjnym (Global Automotive 2017 Color Popularity Report). Raport potwierdza dominującą pozycję bieli. Drugie miejsce zajmuje czerń z udziałem 16-procentowym, a trzecie …

    65. Globalny Raport Popularności Kolorów Samochodów na rok 2017 firmy Axalta potwierdza pozycje bieli
  • Kalendarz Standox 2018 – od bohatera do gangstera

    Kalendarz samochodowy Standox na rok 2018 nosi tytuł Comics & Cars. Każdy miesiąc ilustrują klasyki z lat 70tych i 80tych ubiegłego stulecia. Wszystkie obrazki dopracowane są w najdrobniejszych szczegółach i razem tworzą 13-stronicowy komiks. Ramon Wink – autor zdjęć …

    Kalendarz Standox 2018 – od bohatera do gangstera
  • Podkład na nieszlifowane powłoki

    W sytuacjach, kiedy zależy nam na szybkim przelakierowaniu powłoki bez konieczności czasochłonnego i kosztownego szlifowania, idealne rozwiązanie stanowi nowy podkład CP 363 Multisealer marki Profix. Multisealer jest podkładem, który można stosować przed aplikacją lakieru bazowego …

    Podkład na nieszlifowane powłoki
  • Nie błyszczy a zachwyca

    Wiele stylów w motoryzacji zaistniało nagle i był to rezultat rozpowszechnienia nowych technologii. Ostatnio wszystkich ogarnął szał na niepowtarzalne powierzchnie samochodów. Rozmawiając ostatnio ze znajomym na temat zakupu jego wymarzonego samochodu zaintrygował mnie czas oczekiwania …

    Nie błyszczy a zachwyca
  • Metale szkodzą lakierom samochodowym

    Od starożytności używano barwników i jeszcze do niedawna trudno nam było wyobrazić sobie barwienie lakierów pigmentami wolnymi od szkodliwych i trujących metali ciężkich. Obecnie żyjemy w czasach, w których coraz większą uwagę zwraca się na …

    Metale szkodzą lakierom samochodowym

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie