• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Nie błyszczy a zachwyca

Nie błyszczy a zachwyca

Wiele stylów w motoryzacji zaistniało nagle i był to rezultat rozpowszechnienia nowych technologii. Ostatnio wszystkich ogarnął szał na niepowtarzalne powierzchnie samochodów. Rozmawiając ostatnio ze znajomym na temat zakupu jego wymarzonego samochodu zaintrygował mnie czas oczekiwania na jego wymarzony kolor. Szczerze podziwiam ludzi, którzy potrafią czekać pół roku, za kolorem który będzie wyjątkowy. Wielu producentów zauważyło, że kolor nie musi lśnić, aby przyciągać uwagę. Po rozeznaniu rynku wprowadzono do oferty lakiery o strukturze matowej. Co najważniejsze cena lakieru matowego w nowych egzemplarzach samochodów nie należy do najtańszych. Mimo tego według nieoficjalnych wyników sprzedażowych ich ilość ciągle wzrasta. Potwierdza ostatnio tą tendencje ostatni mój wyjazd do naszych zachodnich sąsiadów. Powłoka matowa, która u nas jest egzotyką tam jest stałym elementem dróg. Jedno jest pewne takie samochody wzbudzają ogromne zainteresowanie. Ale jak to mówi przysłowie nie ma róży bez kolców dlatego należy wspomnieć, że posiadacze wspaniałego koloru matowego muszą się szykować na czasochłonną pielęgnacją powłoki lakierniczej. Jest to z pewnością nieco bardziej uciążliwe niż w przypadku lakierów o strukturze gładkiej, ale z pewnością daje niebanalny efekt wizualny.

Droga do matu

Obecnie producenci proponują nam kilka produktów, dzięki którym możemy uzyskać efekt matu w naprawach samochodowych. Na początku należy wspomnieć o pastach matujących, które w odpowiednich proporcjach dodaje się do lakieru akrylowego lub do lakieru bezbarwnego otrzymując w ten sposób pożądany stopień matu. Użytkownicy tego typu produktów napotykali się na problem sedymentacji środków matujących na dno puszki. Dzięki zastosowaniu najnowszych surowców producent lakierów marki Profix firma Multichem opracował formułę pasty matującej (003) dającej wysoki stopień matu, usuwając problem opadania produktu matującego.

Następną metodą otrzymania powierzchni matowej jest zastosowanie lakieru bezbarwnego matowego. Lakier, który ma stworzyć strukturę nakładamy na powierzchnię wcześniej pokrytą lakierem bazowym. Tutaj występują ogromne możliwości dobrania koloru samochodu, ponieważ możemy uzyskać efekt matowej powierzchni nawet w przypadku lakierów metalicznych czy z efektem perłowym. Należy wspomnieć o podstawowym sposobie uniknięcia wad lakierniczych poprzez zachowanie wymaganego czasu odparowania lakieru bazowego przed nałożeniem lakieru bezbarwnego. To ważny parametr i należy go bezwzględnie przestrzegać – koniecznie zapoznajmy się z Kartą TDS produktu. Dlaczego to takie ważne? Jeżeli bezbarwny lakier położymy zbyt szybko to rozcieńczalnik z warstwy bazowej zostanie uwięziony przez klar, co może spowodować gazowanie na powierzchni lakieru bezbarwnego, a tym samym prowadzi do zmniejszenia przyczepności klaru do powierzchni. Jeśli bezbarwny nałożymy zbyt późno, to przesuszona warstwa bazowa nie zwiąże się z lakierem bezbarwnym, a w efekcie otrzymamy efekt łuszczenia się powierzchni lakierowanej. Przy produkcji tego typu lakierów priorytetem jest uzyskanie odporności na zarysowania. Konieczność nakładania cienkich warstw lakieru wymusza na producentach opracowanie twardych i odpornych na zarysowania produktów. Co ciekawe w przypadku części takich lakierów możemy sami regulować poziom matu. Mieszając matowy lakier bezbarwny (CM 10) z lakierem o wysokim połysku (CP 1500) sami regulujemy stopień pożądanego połysku na powierzchni.

Ostatnim – najtańszym sposobem uzyskania powierzchni matowej jest oklejenie samochodu folią matową. To jest najszybszy sposób na efektowną zmianę wyglądu naszej karoserii. Niestety folia wrażliwa jest na zarysowania i kolorystyka jest ograniczona.

Od zera do matu

Wrażenie matu jest związane ze światłem, które jest rozpraszane przez nierównomierną strukturę. Dlatego im większy mat tym bardziej nierównomierna struktura lakierowanej powierzchni. W celu powstania takiej chropowatej powierzchni producenci dodają różne krzemionki czy woski. Po aplikacji na powierzchnię lakieru zawierającego takie dodatki w trakcie suszenia cząstki środków matujących zostają równomiernie rozłożone w warstwie filmu i tworzy się cienka warstwa z mikro chropowatą powierzchnią. Typowy rozmiar takich cząsteczek tworzących mikrostrukturę to 4- 10 mikronów. Na stopień matu wpływ ma wiele czynników. Na pewno dobór odpowiednich środków matujących, spoiwa czy rozcieńczalników ma ogromne znaczenie, ale i sposób aplikacji jest bardzo istotny. Im cieńsza warstwa lakieru tym większy efekt matu, dlatego zaleca się nakładanie 2 cienkich warstw lub 1,5 warstwy lakieru z efektem matu. Szybkość odparowania rozcieńczalnika również wpływa nam na uzyskanie

Zobacz również
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini
  • Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

    Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku.  Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …

    Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night
  • Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają po stronie serwisów naprawczych

    W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …

    Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają  po stronie serwisów naprawczych

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x